Číslo 52-1 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Jiřím Pavlicou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Miloš Čermák, publicista

Poprask v magazínu

Stephen Glass byl v roce 1998 mladý, pouze šestadvacetiletý novinář. Chystal se jít studovat práva, protože jeho bohatá židovská rodina povolání žurnalisty neuznávala. Chtěli, aby se stal doktorem, je jedno, jestli lékařem, nebo právníkem, ale hlavně aby dělal něco pořádného. Glass byl přitom jedním z nejúspěšnějších novinářů nejen své generace. Patřil mezi kmenové autory respektovaného časopisu New Republic, ale externě přispíval do magazínů jako New Yorker či Vanity Fair. Mohly se přetrhnout, aby pro ně sem tam něco napsal.
V čem byl tak dobrý? Výborně psal, ale to berme jako samozřejmost. Projevoval však zejména mimořádný pozorovací talent. Všímal si neuvěřitelných detailů, často bizarních a v kontextu vyprávěných příběhů strhujících. A musel mít i ohromné štěstí. Kamkoli se jako reportér vydal, setkal se s něčím pozoruhodným. Anglicky pro to existuje přísloví Too good to be true, prostě něco je příliš dobré, než aby to mohla být pravda. A ona to pravda nebyla.
Glassova aféra málem zničila ikonický časopis se stoletou historií. Neměl nikdy nijak velký náklad, ale pyšnil se svým vlivem na americké elity. Magazínu New Republic se přezdívalo „palubní časopis Air Force One“. O to byl celý skandál horší. Vymyšlené historky v článcích ho mohly stáhnout pod vodu. Ale nestalo se to, protože redakce několik měsíců slovo po slově všechny Glassovy články zkontrolovala, chyby veřejně opravila a omluvila se.
Pikantní bylo, že o Glassovo odhalení se postaralo nikoli klasické, ale internetové médium, webová verze časopisu Forbes. New Republic aféru přežil, novými trendy v médii si však hlavu příliš nelámal. Jeho vydavatelé byli spíš filantropové než investoři. Dlouhá léta jím byl harvardský profesor Martin Peretz, který liberální, proizraelský titul držel nad vodou díky penězům své ženy. Ale jejich zásoby nebyly bezedné, Peretze to přestávalo pomalu bavit, a tak časopis v roce 2012 prodal majiteli novému, tehdy osmadvacetiletému spoluzakladateli Facebooku Chrisu Hughesovi.
Někdejší spolužák Marka Zuckerberga byl překvapivou, i když nikoli na první pohled špatnou volbou. Sečtělý tichý intelektuál, který vydělal balík peněz díky tomu, že byl ve správný čas na správném místě, ale zároveň znalec nových médií, který založil facebookový účet Barracku Obamovi a jako jeho poradce stál za jeho úspěchem v sociálních sítích. Otázka zněla, zda dokáže podobně pomoci i tradičnímu, renomovanému časopisu. Mnozí doufali, že ano.
Zpočátku se rozplýval nad žurnalistickými kvalitami a intelektuálními obzory svých nových zaměstnanců. Ale nevydrželo to dlouho. Už během celého letošního roku se objevovaly náznaky, že Hughes není s vývojem časopisu spokojený a že jeho ambice sahá dál než jen být člověkem, který jednou ročně pošle na účty chybějící peníze. Hughes na podzim oznámil zásadní změny: nového ředitele i šéfredaktora, změnu koncepce. S akcentem právě na nová média.
Stalo se to, co se v zakonzervovaných, do sebe zahleděných médiích stává. Redakce změny „nerozdýchala“. Byla uražena tím, že si někdo osobuje právo rozhodovat o „jejich“ magazínu. A tak se redakce zvedla a v podstatě jako jeden muž odešla. Prosincové číslo bylo zrušeno, nabírají se noví lidé, příští rok se New Republic objeví v novém kabátě. Pokud tohle zemětřesení, spojené s mimořádně špatnou publicitou, vůbec přežije. Chris Hughes je liberálními intelektuálními kruhy považován za „vraha“ ikonického titulu, sympatie čtenářů jsou na straně „jejich“ novinářů. Nová redakce je bude muset buď zatraceně rychle získat pro sebe, anebo se pohlédnout po čtenářích nových.
Bylo vtipné sledovat, jak v Americe „násilné převzetí“ časopisu, který četlo stále míň a míň lidí, vyvolalo v určitých kruzích hysterii. Mnozí jako by byli ochotni vyrazit za časopis demonstrovat či držet hladovky. A přitom by stačilo mnohem míň. Kdyby si ho předtím kupovali.
Nejlíp to komentoval Michael Kinsley, jeden z předních amerických novinářů: „Žijeme v kapitalistické společnosti a to je hodnota, kterou New Republic vždycky hájil a na které stavěl. Ten časopis má svého majitele. Jestli ho chce zničit, tak může. Ale je to jen jeho věc.“



  Pod peřinu lezte obezřetně
  Dívejte se 
 
  ...osud autorů Zvláštní zprávy
  Nalaďte si
 
  Není malých pořadů…   
  Téma