Číslo 52-1 / 2014.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s muzikantem.
Jiřím Pavlicou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Vánoce s Ostojem

Kdo říká, že rituály se z jeho života vytratily zároveň s vlastním dětstvím, ritualizuje svůj život dodnes, chce se mi parafrázovat jinou psychologickou prostopravdu. Já bych se bez všelijakých rituálů snad ani neprobral v těchto dnech před slunovratem, kdy se na nás soumrak neúprosně snáší pár hodin po ranním šírání, a na Vánoce tomu pustím uzdu úplně a vezu se na rituálních sáňkách svahem Štědrého dne, dokud se celý nevnořím do jedné velké závěje ticha, poklidu, smíření a úlevy, již my dramaturgové označujeme jako katarzi. A když to povím s jen malou nekorektní nadsázkou, ony převratné události před pětadvaceti lety mi skrze povinné penzum „revolučních aktivit“ vlastně pokazily tehdejší advent, včetně oněch rituálů. Vánoce jsou pro mne zkrátka nad veškeré revoluce, takový jsem já apolitik…
Tak tedy, nedochází-li na Štědrý den zrovna ke státnímu převratu, vyrazím ze všeho nejdříve na houby, ať už jich bude na smaženici, či jen na polívku, hlavně že budou čerstvé. Odborník-mykolog nad tím nežasne a laik se dnes asi nediví vůbec ničemu. Ať už jsou Vánoce na sněhu, blátě či sechruté holomrazem, to by bylo, abych v příměstských lesících nenašel ty tři houbové Grácie, penízovku sametonohou, hlívu a boltcovitku bezovou neboli ucho Jidášovo. Však se alternativní pojmenování té poslední vztahuje ke Štědrému dni jaksi po zákonu světla a tmy, lásky a zrady, touhy a nutnosti. Vždyť i podle slovutných teologů skrývá se v senu jesliček ona příslovečná jehla, trn z Kristovy koruny.
Sám přitom nejsem věřícím člověkem, ba ani agnostikem, možná jsem spíše takový polopohan jako jedna z mých nejmilejších literárních postav. Píší literárních a míním tím literaturu faktu, a ona postava je přitom značnou měrou smyšlená, vyfabulovaná. Jak to jde dohromady? Jejím stvořitelem je archeolog Zdeněk Smetánka a oživil ji prostřednictvím populárněvědné, leč čtenářsky uhrančivé knížky Legenda o Ostojovi. Ti z vás, kdo ji znají, mi uvěří, že si v ní listuji zas a znovu; ti, kdož ji nečetli, chopte se jí, míníte-li stejně jako já, že historii nejen že nepíší výhradně vítězové, ale ani panovníci či šlechta (nobiles), případně milites primi ordinis, tedy bojovníci prvého řádu. Smetánka označil své dílo za archeologii obyčejného života v raném středověku a oslavil jím ono bezejmenné obyvatelstvo Čech, na jehož práci byly postaveny základy státního útvaru, v němž žijeme podnes. Spektrum archeologických poznatků bylo takto promítnuto do života fiktivní osoby jménem Ostoj, sociálním zařazením dušník, tedy člověk darovaný církvi jaksi výměnou za spásu dárcovy duše.
Svět raného středověku, v němž Ostoj žil, mu zúžil život téměř jen na samu práci. Leč vedle toho, jak a pro koho pracoval, se dozvíme, co jedl a pil, čeho se bál, čemu věřil, jak užíval zřídkavých chvil volna, včetně toho, jak trávil Štědrý den, jenž mu tak či onak splýval v jeho polopohanské mysli se svátkem slunovratu. K veškeré časomíře mu tehdy ostatně stačila pouhá dvě roční období. V knize se rovněž dočteme, že čím je časová jednotka kratší, tím je vývojově mladší. Vteřiny jsou až naším vynálezem, více už život neuspěcháme.
I proto se na Štědrý den vypravím ještě o kousek dále za Prahu, k Úněticím, Levému Hradci, až na skalnatý hřbet Řivnáče, tyčící se nad Vltavou. Odkud jsou nejlépe vidět na plastickém terénu archeologického naleziště místa, jež mohla být kolébkou i hrobem onoho polofiktivního Ostoje, předobrazu tisíců jemu podobných, o nichž se mnohem později politizující historici zmiňovali jako o „soli země“. Třeba se i on se vypravil o dopolednách pro čerstvé zimní houby, jež – jak víme – konzumovali už ti nejstarší Slované. Ten člověk, ti lidé mají mou úctu, soucit i obdiv v jednom. Takový pohled na vlastní předky (slovo lid je dnes slovem jaksi oslyšeným, nastejno se slovem vlast) zdá se být již pohledem osleplým, neautentickým, ba tendenčním. Může být. Možná je ale křesťanštějším (co my víme?) než pohled různých těch profesionálně ideologizujících, a třeba i církevnických, světlonošů současnosti.



  Pod peřinu lezte obezřetně
  Dívejte se 
 
  ...osud autorů Zvláštní zprávy
  Nalaďte si
 
  Není malých pořadů…   
  Téma