|
Pátrání po vlastní minulosti není snadné
Režisér Paul Greengrass, proslavený dramatem Krvavá neděle,
kde rekonstruoval průběh krvavě potlačené protibritské
demonstrace, a rovněž přiblížením dění v jednom z letadel
unesených teroristy v Letu číslo 93, zvládá i akční žánr.
Bournův mýtus (sobota 20. října, Prima, 22.30) je volným
pokračováním thrilleru Agent bez minulosti, jehož hrdinou je
špičkový zabiják s vymazanou identitou, jenž vlastní pas na
jméno Jason Bourne. V první části se mu podařilo uniknout ze
smrtícího sevření tajných služeb, avšak minulost jej dostihla
znovu. Takže nešťastník, navíc podezíraný z dalších vražd,
musí znovu vytáhnout do boje, aby se jednak pomstil, jednak
očistil. Představuje jej Matt Damon.
Scénář
– podle příběhů Roberta Ludluma – napsal Tony Gilroy a počínal
si při tom nadmíru konvenčně. Řetězení napínavých příhod
zasazených do nejrůznějších prostředí (od tropické Indie až k
mrazivé Moskvě) je značně mechanické, s přibývajícími minutami
stále výlučnější, jak nasvědčuje zejména závěrečná
automobilová honička po moskevských ulicích. Totéž platí o
rozestavění jednotlivých postav, odpovídajícím schématům
běžného thrilleru, o „nepřemožitelnosti“ i bleskových reakcích
hlavního hrdiny.
Greengrass přesto nerezignoval a vytvořil ohromující
podívanou, jíž vtiskl především pozoruhodnou autenticitu.
Zasazení každého výjevu do zvoleného prostředí, zaplněného
bezpočtem postav, je bezchybné, režisér rovněž se zdarem
zužitkoval reportážní postupy – naléhavé, nervní sledování
Bourneových skutků působí dojmem, jako kdyby kameraman běhal v
těsném závěsu za svým hrdinou.
Počínání titulního hrdiny v proudících davech velkoměstských
ulic (zejména berlínských, kde se odehrává část příběhu) je po
realizační stránce dokonce natolik strhující, až zaniká
samotná přepjatost akčních scén, které se na tomto pozadí
odvíjejí. Kameraman Oliver Wood dokázal jednotlivá místa
přiblížit se vskutku dokumentaristickou vehemencí, záběry z
ptačí perspektivy i detailnější průhledy do pouličního dění se
vyznačují mimořádnou přesvědčivostí.
JAN
JAROŠ,
filmový publicista
Foto archiv |