Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 


 

 


 

 

 

 

Pátrání po vlastní minulosti není snadné

Režisér Paul Greengrass, proslavený dramatem Krvavá neděle, kde rekonstruoval průběh krvavě potlačené protibritské demonstrace, a rovněž přiblížením dění v jednom z letadel unesených teroristy v Letu číslo 93, zvládá i akční žánr. Bournův mýtus (sobota 20. října, Prima, 22.30) je volným pokračováním thrilleru Agent bez minulosti, jehož hrdinou je špičkový zabiják s vymazanou identitou, jenž vlastní pas na jméno Jason Bourne. V první části se mu podařilo uniknout ze smrtícího sevření tajných služeb, avšak minulost jej dostihla znovu. Takže nešťastník, navíc podezíraný z dalších vražd, musí znovu vytáhnout do boje, aby se jednak pomstil, jednak očistil. Představuje jej Matt Damon.

Matt Damon a Franka Potente v akčním filmu Bournův mýtusScénář – podle příběhů Roberta Ludluma – napsal Tony Gilroy a počínal si při tom nadmíru konvenčně. Řetězení napínavých příhod zasazených do nejrůznějších prostředí (od tropické Indie až k mrazivé Moskvě) je značně mechanické, s přibývajícími minutami stále výlučnější, jak nasvědčuje zejména závěrečná automobilová honička po moskevských ulicích. Totéž platí o rozestavění jednotlivých postav, odpovídajícím schématům běžného thrilleru, o „nepřemožitelnosti“ i bleskových reakcích hlavního hrdiny.

Greengrass přesto nerezignoval a vytvořil ohromující podívanou, jíž vtiskl především pozoruhodnou autenticitu. Zasazení každého výjevu do zvoleného prostředí, zaplněného bezpočtem postav, je bezchybné, režisér rovněž se zdarem zužitkoval reportážní postupy – naléhavé, nervní sledování Bourneových skutků působí dojmem, jako kdyby kameraman běhal v těsném závěsu za svým hrdinou.

Počínání titulního hrdiny v proudících davech velkoměstských ulic (zejména berlínských, kde se odehrává část příběhu) je po realizační stránce dokonce natolik strhující, až zaniká samotná přepjatost akčních scén, které se na tomto pozadí odvíjejí. Kameraman Oliver Wood dokázal jednotlivá místa přiblížit se vskutku dokumentaristickou vehemencí, záběry z ptačí perspektivy i detailnější průhledy do pouličního dění se vyznačují mimořádnou přesvědčivostí.

JAN JAROŠ, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka