Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zlaté úbočí – vesnička Aloxe-CortonNa návštěvě u rytířů bez meče

Na světě zřejmě neexistuje bohatší území. Možná snad tam, kde se těží zlato. Ale oblast od Dijonu k Beaune, které se říká Cote d‘Or, tedy Zlaté úbočí, má pro své majitele cenu zlata. Na malém čtyřicetikilovém pásu najdete jedna z nejlepších světových vín včetně toho vůbec nejdražšího – Romanée Conti. Je vůbec možné burgundskému vínu rozumět?

Okrová, růžová, fialová
„Není to zas tak obtížné,“ vysvětluje mi pan Dubois z vesnice Premeaux-Prissey. Stojíme před mapou v jeho degustační místnosti a můj hostitel hraje zároveň roli učitele. „Tady na té mapě to dobře vidíte. Všechno důležité se odehrává kolem státní silnice N 74: vidíte, že vinice jsou převážně jen po jedné její straně. To, co je označeno okrovou barvou, to je takzvaná Appellation Villages. Tam se rodí víno té nejnižší kategorie, i když samozřejmě stále velmi dobré. Ale jsme na úplné rovině. Pak se však vinice začínají zvedat, to je ta růžová barva, a to už mluvíme o Premiers Crus. Pamatujete si, jak jste sem přijížděli? Hned u kostela je brána s nápisem Clos des Argilliéres a políčko se hodně strmě zvedá, to je Nuits 1er Cru. A to nejlepší nakonec – Grand Cru. Fialová barva. Na Cote d‘Or je celkem třiadvacet apelací Grand Cru.“
Není tady mnoho vinařů, kteří by vlastnili celou vinici. Naopak, políčka jsou rozdělena na menší části. Nejlepší ukázkou burgundského vinařství jsou vinice v okolí zámku Vougeot. Na necelých padesát hektarů tam připadá třiaosmdesát vlastníků. Jeden vlastník má dokonce jen dva řádky. A právě na tomto zámku se schází podivuhodná organizace, která je stále obestřena jistým tajemstvím.

U tajemných rytířů
Le chateau du Clos de Vougeot najdete téměř na všech obrázcích z Burgundska a úplně na všech z Cote d‘Or. Někomu může připadat spíše jako větší a trochu ozdobená stodola a podle mnohých jeho věhlas jednoznačně převyšuje jeho krásu: ať se na něj díváte odkudkoliv, jen těžko můžete říci, že se vám nějak moc líbí. Ale svým způsobem ho musíte obdivovat.
Jen kousek odtud pěstovali mniši z Citeaux víno už ve 12. století, a protože potřebovali nějaké prostory, kde by mohlo kvasit, postavili ve vinicích statek. V roce 1551 pak dal opat Dom Loisier pokyn k výstavbě zámečku, kde by se mohlo víno lisovat, ostatně monumentální lis tam najdete ještě dnes. Tak se vlastně objevil uprostřed vinic zámek. Jeho osud byl pohnutý – někdy prožíval dobré časy, jindy byl zase několik století opuštěný. Jeho největší sláva se však začala psát rokem 1945.
Vinařství v Burgundsku prožívalo v té době krizi, která region výrazně zasáhla už před válkou. V třicátých letech poklesl ve světě velmi výrazně zájem o francouzské a burgundské víno navzdory tomu, že ročníky jako 1933 či 1934 byly z hlediska kvality vynikající. Víno se prostě neprodávalo. Tehdy se dali dohromady dva milovníci vína z městečka Nuits-Saint-Georges, Camille Rodier a Georges Faiveley, a začali organizovat něco, co bychom mohli označit za „bytové semináře.“ Zvali k sobě vinaře, ochutnávali víno, hodnotili ho a každý měl za úkol šířit jeho slávu. Aniž by se tak nazývali, stali se prvními marketingovými pracovníky Burgundska. Aby dali svému spolku oficiální charakter, založili 16. listopadu 1934 organizaci s názvem La Confrérie du Tastevin – Bratrstvo rytířů koštýře. Dnes má na dvanáct tisíc členů z celého světa a stále ho obestírá jisté tajemství. Myslí si to i Carine z turistického úřadu v Nuits Saint-Georges, která mě na zámek doprovází.
Takhle vypadá potvrzení o členství v prestižním bratrstvu„Rozhodně nečekejte, že vám něco prozradí. My s nimi nemáme úplně nejlepší vztahy a přestože bylo Bratrstvo založeno s cílem propagovat burgundské víno, dnes se větší publicitě brání. Náš turistický úřad například nemá žádné fotografie z jejich zasedání či přijímání nových členů, na jejich večery nemohou jiní fotografové než ti, které si sami vyberou. Jsou korektní, ale trochu odměření,“ vysvětluje mi Carine v autě, když jedeme na návštěvu k rytířům. Na kruhovém objezdu ve vesnici Vougeot zatočíme doleva, projedeme kolem několika zajímavých budov a úzkou cestou kolem zdi míříme k cíli naší cesty. Zaparkovali jsme před vchodem ve stejné době, kdy se otevřela vrata. Z nich si nás prohlíží Nicolas Clavier.
Je to štíhlý muž ve středních letech se sebevědomým vystupováním a tajemným pohledem. Na sobě má sako a pod ním černý rolák. Nevypadá, že by s ním mohla být velká legrace. Vyměníme si několik zdvořilostí a následujeme ho do dvora. Tam nám ukazuje starý lis, který zřejmě ještě používali mniši, a tím je prohlídka exteriérů u konce. Vcházíme do přilehlého sálu, který je úplně prázdný.
„Tak tady se schází Bratrstvo. Jeho večery nejsou samozřejmě přístupné veřejnosti,“ vysvětluje pan Clavier.
Na zasedání Bratrstva se nám dostat nepodařilo, ale sál jsme zaplněný viděli – s Českou televizí jsme totiž pro cyklus Postřehy odjinud natáčeli na dražbě vína Nuits _ Saint Georges. S Bratrstvem to sice úplně nesouvisí, ale se zámkem samozřejmě ano. Mě však mnohem více zajímal ten tajný spolek.

Tajný spolek – nejraději v tajnosti
Pan Clavier nás provedl několika místnostmi a v jedné z nich nás zavedl k oknu:
„Když je jasno, tak je odtud možné vidět Mont Blanc.“
To byla zřejmě nejdůležitější informace, kterou byl ochoten pustit. Navzdory varování Carine jsem totiž přijel na zámek přece jen s jistou dávkou naivity. Tak trochu jako Berger, když jel ve Formanových Vlasech navštívit do kasáren svého kámoše Bukowského.
Nejprve jsem přišel s tím,že bychom rádi udělali rozhovor s někým z vedení Bratrstva. To bylo zamítnuto. Pak jsme dostali nápad, že bychom si na natáčení půjčili na pár minut ten jejich hábit. To pana Claviera vyloženě pobavilo. Nakonec jsem se zeptal, jestli nám alespoň může prozradit, zdali je členem Bratrstva někdo z České republiky.
„Ano, to vám potvrdit mohu. Máme tady i rytíře od vás,“ odpověděl pan Clavier.
„A řeknete nám jejich jména?“ dotázal jsem se.
„Samozřejmě že ne. Nelze říci, že by jména rytířů byla úplně tajná, ale na druhou stranu se této publicitě bráníme a jména nezveřejňujeme. Pokud to někdo z nich připustí, je to jeho věc, ale my jména neprozrazujeme,“ trval na svém pan Clavier. Aby mi to nebylo líto, připojil několik obecných informací o tom, že spolek se jmenuje vlastně podle koštýře, té malé mističky, z níž se víno ochutnávalo, a která má výhodu, že ve sklepě, kde není moc světla, odráží jiskru vína, takže se pozná, zda je víno čiré. Prozradil mi také, že noví členové se přijímají většinou jednou do měsíce, měli by mít k burgundskému vínu nějaký vztah a měli by šířit jeho slávu, protože s tímto cílem vlastně spolek vznikl. Dodal ještě, že členem spolku se může stát každý, kdo má něco společného s vínem, ale nemusí vlastnit vinohrad. Stačí, když ho doporučí dva současní členové. Pak se sejde výbor, který rozhodne o přijetí, a nový člen si podle kalendáře může vybrat termín. Jedinou povinností nového člena je zaplatit si při vstupním ceremoniálu večeři a jednou ročně platit příspěvky.
„A kolik taková večeře stojí?“ zajímalo mě.
Pan Clavier se zase začal ošívat, chvíli přemýšlel a pak prozradil, že něco kolem sto šedesáti eur.
Clos de Vougeot – zde se scházejí členové Bratrstva„To ale není zas tak moc, vezmete-li v úvahu, že trvá nejméně čtyři hodiny a během ní se servírují ta nejlepší vína,“ vysvětlil jakoby na omluvu.
Pak nás ještě provedl několika místnostmi včetně kuchyně a byl připraven okamžitě začít vysvětlovat recepty jednotlivých jídel, kdykoliv jsem zavedl řeč na Bratrstvo. Nakonec nás přes obchůdek se suvenýry, který starostlivě přehlédl v obavě, že by v některé z knížek snad mohly být nějaké informace prozrazující o Bratrstvu více, než je povoleno, vyprovodil až k bráně.
„Kde by se dalo zjisti, kdo je českým rytířem? Je to třeba nějaký náš velvyslanec?“ zkusil jsem to ještě jednou.
„To vám nikdo neprozradí. Alespoň ne nikdo od nás, identitu svých členů chráníme,“ hrál svou roli až do konce. Když jsme odjížděli, všiml jsem si, že se za námi pan Clavier stále starostlivě dívá. Asi jsem ho svou umíněností trochu vystrašil a teď se bojí, že někde zastavíme, vrátíme se do zámku z druhé strany a na vlastní pěst budeme pátrat po identitě českých tajemných rytířů.
Té  myšlenky jsem se nevzdal. A dobře jsem udělal. Co se zpočátku jevilo jako velmi obtížný úkol, během velmi krátké doby se změnilo v celkem snadnou záležitost.

Český rytíř
Ze své přípravné cesty po Cote d‘Or pro natáčení Postřehů odjinud jsem samozřejmě připravil i několik reportáží pro Český rozhlas 1 – Radiožurnál. Den po odvysílání jedné z nich jsem dostal těžko uvěřitelný email:
„Dnes ráno jsem zaslechl útržek Vaší reportáže o vinici Romanée Conti. Prosím o informaci, kde mohu text Vašeho příspěvku nalézt. K Burgundsku mám osobitý vztah – jsem jedním ze čtyř českých chevaliérů.“
Tak jsem se seznámil s Jiřím Janatkou, kdysi zlatokopem, který se hledáním zlata dlouhá léta živil, dnes manažerem a podnikatelem, a především milovníkem vína. Pan Janatka je předsedou sdružení Modřanská vinice, což je zřejmě nejstarší pražská viniční parcela: první zmínky o ní se objevují už ve 12. století.
„O Bratrstvu rytířů koštýře jsem se poprvé doslechl někdy kolem roku 2002,“ řekl mi. „Napsal jsem Martinu Hoffmeisterovi, což je hoteliér, syn malíře a spisovatele Adolfa Hoffmeistera a hlavně Chevalier du Tastevin, jestli by mě nedoporučil. Druhé doporučení jsem dostal od právníka Ladislava Vostárka. Pak jsem požádal o členství a byl  jsem pozván na inaugurační večer.“
A jak taková slavnost probíhá?
„Do sálu se vchází za zvuků pištců a trubačů, při slavnostním aktu jsou citováni Rabelais i Bacchus a pak vás pasují na rytíře. Bylo přítomno asi šest set lidí, večeře měla pět chodů a pilo se samozřejmě vynikající víno.“
Když jsem to tak poslouchal, zatoužil jsem po tom, jeden takový večírek rytířů absolvovat. Třeba se mi to jednou povede. Ale můj největší burgundský sen to samozřejmě není.
Tím zůstává a dlouho asi také zůstane ochutnat Romanée Conti.

Jan Šmíd, zpravodaj ČRo ve Francii

Snímky autor


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka