Číslo 42 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Ivanem Krausem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Petr Pavlovský, publicista

Žánrové meze hororu

S úmrtím Josefa Vinkláře (18. září) nemohla stanice Český rozhlas 3 – Vltava programově počítat, ale fatální náhodou měla na 20. září zařazenu inscenaci nejlepší rozhlasové hry BBC roku 1989, Sonáty pro Stalina od Davida Z. Mairowitze, nastudovanou před sedmi lety. Děj se odehrává převážně v prostorách stalinského státního rozhlasu. Velký Džugašvili si tam večer z rozmaru, s jakousi sentimentální vzpomínkou, zatelefonuje, že by chtěl nahrávku s Mozartovou sonátou, v podání jisté vyhlášené virtuózky. Problém je v tom, že dotyčná, obžalovaná z účasti na trockistickém spiknutí, už léta hnije v kobce Ljubljanky a všechny její nahrávky byly „samozřejmě“ ihned po odsouzení zničeny. Úkol rozhlasových i dalších „odpovědných pracovníků“ je jasný: dovézt ji ihned z vězení do studia, přimět ji nahrát sonátu, která bude obratem doručena vládci k snídani; pak hudebnici obratem vrátit mezi lidské splašky.

Vlastní děj se odehrává v úděsné atmosféře různě stupňovaného a proměňovaného strachu úplně všech postav – kromě té jediné, která už může ztratit jenom své dlouhodobé utrpení. Samozřejmě, představa, jak zchromlá, podvyživená a zavšivená  lidská troska hraje Mozarta, jakkoli pod injekcemi a se zavedenou kapačkou se asi vymyká realitě, ale zde jde spíš o princip: o Stalinově chování k umělcům je toho známo dost.

Zahrát inscenaci, jejíž všechny postavy žijí v akutním strachu z existenčního zničení svého i svých blízkých, je na pokraji nemožnosti. Tým režisérky Lídy Engelové to dokázal, a i když nespravedlivě pominu všechny ostatní, musím zmínit právě Josefa Vinkláře. Jeho „demiurg“, Semjon Pavlovič, byl neskutečnou, ale přesto uvěřitelnou směsí arogance, cyničnosti, strachu, ale i špetky soucitu, hrůzy z představitelného i nepředstavitelného, prostě ztělesněný subjekt i objekt totality. Tím dodal celému dílu přízračný odér až štítivé hrůzy, s nímž se ostatní výkony sladily. Sedmdesát minut poslechu se zaťatými zuby.

Když jsem se po poslechu do té míry „emocionálně otřepal“, abych o něm mohl psát, a, pravda, potřeboval jsem k odstupu skoro týden, musel jsem si závěrem položit obligátní kritickou otázku: co to vlastně bylo za žánr? Nic hrůznějšího jsem v životě neslyšel – takže horor? Ale kdeže! Horor, podobně jako detektivka či krimi, musí být zjevně „fiction“, vymyšlenost, byť i naplněná pravděpodobnými reáliemi. Tenhle příběh sice není dokumentární, je to také fiction, ale taková, že se podobně asi stala, a bůhví kolikrát. To je tak strašné pomyšlení, že prostě nemá jméno, pokud se nespokojíme s obecným: je to lidskými stvůrami vytvářené peklo na tomto světě.

Ne nadarmo se u nás jedním dechem mluví o osvětimské i jáchymovské lži. Konečně, čím se ideově liší uniformní čepice člena NKVD a gestapáka? V umístění na stánku v Karlovce to není; naopak, shoda je v těch skutečných lebkách obětí za nimi.


  Rozhovor s Ivanem Krausem                              Reportáž Jana Šmída                                Jak to vidí Petr Koudelka