Číslo 44 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Dariou Klimentovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dvojctihodné koláče pro neviditelné herce

„Tak tohle máte od posluchačky z Moravy,“ přinesla do zákulisí Divadla U Hasičů režisérka Yvona Žertová mísu nadýchaných žlutých koláčů. Voňavý dárek předznamenal atmosféru, v níž se v sobotu 13. října neslo vyhlášení 11. ročníku ankety Neviditelný herec. V této anketě se nehlasuje o celebritách, ale jde o vyjádření vděku za posluchačské zážitky. A kde je psáno, že vděk musí mít podobu hlasovacích lístků?

Půl hodiny před začátkem přímého přenosu Toboganu Českého rozhlasu 2 – Praha nebylo u divadelní pokladny k hnutí. Pozdravit své oblíbené herce přijeli lidé z celé republiky. Mnozí se v hledišti vítali jako staří známí: Neviditelný herec je jednou za rok, ale Tobogan má mnoho stálých příznivců, kteří chodí každou sobotu „na Aleše Cibulku“.

Blanka Bohdanová, Taťjana Medvecká i Pavel Soukup bavili posluchače i sebeBez make-upu, bez playbacku
Proč tomu tak je, ukázal moderátor krátce před jedenáctou hodinou. Atmosféra v plném sále byla lehce nervózní, přece jen přímý přenos je přímý přenos a stát se jeho účastníkem, třeba jen v roli diváka, není jen tak. Dění v sále navíc sledovala kamera: Český rozhlas z přenosu pořizoval záznam, který si můžete pustit na www.rozhlas.cz/multimedia.
Cibulka ale své práci rozumí: za pár minut přivedl obecenstvo tam, kde ho chtěl mít. V okamžiku, kdy se ozvala znělka, uvolněné, a přitom soustředěné publikum a s ním půl milionu posluchačů stanice Praha očekávalo slavnostní vyhlášení nejoblíbenějších rozhlasových herců a hereček sezony 2006/2007.
Ale ten, kdo by očekával strohé, formální představení nominovaných, vyhlášení pořadí a dojaté proslovy vítězů, byl by notně udiven, kdyby poslouchal neuvěřitelné zážitky Taťjany Medvecké z dabování filmového hororu, vzpomínku Blanky Bohdanové na to, jak ve třiceti letech začala hrát Manon Lescaut, přiznání Barbory Hrzánové, že slyší na jméno Helenka Součková, či zkušenosti Pavla Soukupa s dopravními policisty. Slavnost ze všeho nejvíc připomínala setkání dobrých známých. Lidí, kteří se obejdou bez make-upu a playbacku a kteří daleko víc dají na upřímnost a bezprostřednost. Právě to jsou vlastnosti, na které je rozhlasový mikrofon mimořádně citlivý. Ne náhodou k sobě přitahuje určitý druh herců a ne náhodou ti nejlepší z nich následně přitahují k rozhlasovým přijímačům určitý druh posluchačů.
Jan Hartl získal vítězství na základě četby z pamětí skladatele Dmitrije Šostakoviče. Taťjana Medvecká zvítězila díky četbě z knihy Zuzany Švabinské Světla paměti. Druhé místo obsadili Blanka Bohdanová s četbou z knihy Arta Paasilinny Stará dáma vaří jed a Pavel Soukup s četbou románu Klause Manna Bod obratu. Barbora Hrzánová a Jiří Štěpnička bodovali s podobným typem pořadů.

Vztah, který zavazuje
Všechno jsou to krásné texty, ale méně atraktivní (tedy zábavné či populární) téma si lze už jen stěží představit. Nezaměňujme proto uvolněnost a neformálnost oné sobotní slavnosti s lehkovážností či povrchností! Ve skutečnosti postihovala něco velmi důležitého: vztah ke slovu je stejně zavazující jako vztah k lidem. Je-li v nich přítomna úcta a láska, nač se trápit se škrobeností a upjatostí.
Barbora Hrzánová slyší na jméno Helenka SoučkováPřesně to vystihl vítěz mužské kategorie Jan Hartl v dopise, který zaslal jako omluvu své nepřítomnosti: „Byl bych moc rád, kdybyste věděli, jak velkou radost mám, že lidi ty Šostakovičovy paměti poslouchali. Hlavně proto, že ještě někdo takovéhle věci v rádiu vůbec poslouchá, a tak pečuje o to, aby se naše fantazie ubitá prefabrikáty všeho druhu aspoň na chvilku vzpamatovala. Když člověk týden sedí zavřený ve studiu jen s tou horou papíru, nablízku jen tři spřízněné duše v režii, připadá si našinec beznadějně osamocný. Ale pak, díky téhle vaší anketě, zjistí, že ta samota byl jen čirý klam, poněvadž tam s ním vlastně už byli ti, kdo to později poslouchali. A tohle zjištění pro mne znamená radost, za kterou jsem moc vděčný.“

My také, pane Hartle, paní Medvecká a všichni ostatní „neviditelní herci“, režiséři, dramaturgové a zvukoví mistři!

Milan Pokorný

Foto Jarka Šnajberková


  Rozhovor s Dariou Klimentovou            Jak to vidí Ivan Kraus           Dvojctihodné koláče pro neviditelné herce