Číslo 44 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Dariou Klimentovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ivan Němec, publicista

Být pro sebe stačí, Peer Gynte

Když si loňského roku celý kulturní svět připomínal, že uplynulo sto let od smrti velkého dramatika Henrika Ibsena, nastudovala k tomuto výročí režisérka Českého rozhlasu Hana Kofránková jeho dramatickou báseň Peer Gynt, která osobitě líčí lidské bloudění při hledání životních hodnot. Její reprízu uvedla stanice Český rozhlas 3 – Vltava 6. října.

Přestože Peer Gynt patří k nejznámějším Ibsenovým dramatům, je to hra, jejíž inscenování není nikterak jednoduché ani na jevišti, natož pak v rozhlase. Drama má komplikovanou stavbu, kdy v mozaikovitých obrazech přechází jedna scéna do druhé, příběhy reálné se střídají s obrazy snovými i pohádkovými. Je to hra plná symbolů a probíhá převážně ve verších, jejichž málokdy porušované rytmické a rýmové schéma hrozí monotónností, a zároveň nabízí řadu interpretací, jež svádějí k zjednodušení.

Navzdory tomu, že nemluvím o divadelní inscenaci, ale rozhlasové hře, si dovoluji tvrdit, že Hana Kofránková dokázala probudit v posluchačích tolik fantazie, že jim svým Peer Gyntem připravila krásnou a barvitou podívanou. Nejenže se vyrovnala s formálními a interpretačními úskalími dramatu, ale také dokázala, že sto čtyřicet let stará hra může být i dnes výsostně aktuální. Slyšíme-li slova „...tady zatraceně je každý jenom sebou sám! (...) Uzavřen v sudu svého já, ponořen do své vlastní šťávy, zazátkován svým vlastním já...“, nechce se člověku ani věřit, že je autor vyslovil před půldruhým stoletím.

Režisérka pracovala s výborným překladem Josefa Vohryzka a Josefa Brucknera, který spolu s dramaturgem Martinem Velíškem upravila do podoby rozhlasové hry. Časově neobvyklý, dvouhodinový rozsah této promyšlené úpravy poutal především svou neustálou dynamickou dramatičností a spádem. Kofránková toho dosáhla především náročnou prací s herci a veršem, pro jehož významově přesné rozkrytí a plně pochopený přednes čerpala nejen ze svého hlubokého teoretického zázemí, ale i z vlastních praktických zkušeností, jimiž je jako interpretka vybavena tak, jak málokterý režisér široko daleko. Použitím rozmanitých zvukových prostředků dokázala navodit nejen tajemnou a strašidelnou pohádkovou atmosféru některých obrazů, ale obdivuhodně vypracovala i scény dramaticky vypjaté. Střídmě a přesně zacházela s Griegovou hudbou, z níž použila jen krásný vůdčí motiv, jímž doprovázela pouze výstupy Solvejg.

Peer Gynt Ivana Trojana je postavou o více vrstvách. Zdaleka to není jen nezodpovědný hrdina, tlučhuba a prášil, jak se obvykle charakterizuje. Je sice egocentrik, ale navzdory mnoha svým slabostem a rozkolísanosti zůstává svou zaujatou paličatostí mnohdy sympatický. Trojanův hrdina je vzdorovitý, ale také toužící a milující, svůdný a svádějící, v jehož vztahu s něžnou a milou Solvejg (Dana Černá) pulsuje něžnost i erotika. Scéna, v níž Peer Gynt rozmlouvá s umírající matkou, kterou skvěle vytvořila Jiřina Jirásková, patří k vrcholným místům dramatu.

Ibsenův Peer Gynt v režii Hany Kofránkové může posloužit nejen jako doklad vysoce zaujaté herecké práce, z níž se rodí skutečně velké výkony, ale i jako příklad neutuchající emocionality a fantazie, kterou nepřestává obdivuhodně probouzet dobře udělaná rozhlasová hra.


  Rozhovor s Dariou Klimentovou            Jak to vidí Ivan Kraus           Dvojctihodné koláče pro neviditelné herce