|
Vzít spravedlnost do svých rukou je náročné
Téma soukromě vykonané pomsty patří k nejstarším dramatickým
archetypům. Nyní ovládlo thriller Mé druhé já. Režisér Neil
Jordan sugestivně vylíčil niterný přerod rozhlasové
moderátorky Eriky poté, kdy sotva přežila útok trojice
násilníků. Film podrobně zachycuje, jak se z postarší ženy
stává osamělá mstitelka, záměrně vyhledávající setmělá
prostranství a vylidněné dopravní prostředky.
Scénář
jistě podléhá mnohým syžetovým klišé, která pracují s náhodou
(třeba při Eričině shánění adres viníků), s melodramatickými
momenty (Eričin vztah k policistovi pověřenému vyšetřováním
záhadných zločinů), s černobílým, předvídatelným rozvrstvením
povah a událostí. Nepřekvapí ani finální rozhřešení poskytnuté
Eričiným skutkům. Šalamounsky je rozvržena rasová příslušnost:
útočníky jsou sice mladí hispánci či černoši, avšak naproti
tomu policista, s nímž se Erica sbližuje, má rovněž černou
pleť; a také zavražděný snoubenec byl perského či indického
původu.
Režisérovou zásluhou je, že tento nijak objevně vystavěný
příběh dokázal posunout k uvěřitelnosti a vtisknout mu napětí,
a to nejen tím, že děj zasadil do stísněných, potemnělých
prostor, ale i díky tomu, že hrdinku obdařil nutkáním převzít
namísto policie výkon spravedlnosti. Mohl se opřít o herecký
um Jodie Fosterové, jež nepodlehla pokušení dát Erice
supermanské rysy. Naopak zdařile postihla její znepokojení nad
„cizincem v sobě“, který ji začíná ovládat.
Dlouho trvá, než se Erika smíří se smrtícími výstřely, než
překoná dávivá nutkání, než s tváří staženou do nehybné, téměř
zsinalé grimasy a jakoby v transu zmáčkne spoušť. Fosterová
podrobně vykresluje proměny jejích stavů. Některé vyvolávají
až fyzickou nevolnost a jsou provázeny monologickými úvahami,
v nichž hrdinka zkoumá své rozpoložení a se znepokojením
zjišťuje, že jí už zbraň není cizí a že se konfliktům
nevyhýbá, ale naopak je vyhledává, aby měla možnost bránit se.
Mé druhé já je dílo přesahující meze žánru – už proto stojí za
pozornost.
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto archiv |