Číslo 46 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s violoncellistou.
Jiřím Bártou.

 

 

 

 

 



 

 

 

„Hrdina“ Christy prochází v podání Jaroslava Plesla na jevišti Činoherního klubu pozoruhodnou proměnouZabít otce a otevřít svou duši

Hra Johna Millingtona Syngeho Hrdina Západu vyvolala při svém prvním uvedení v roce 1907 protesty dublinských diváku. Příběh mladého Christyho Mahona, který získává přízeň a obdiv irských vesničanů vyprávěním o tom, jak rýčem roztříštil lebku vlastnímu otci, iritoval zřejmě neméně než tón, s nímž je traktován. Za sto let se mentalita Západu výrazně změnila a mnozí jeho současní mediální hrdinové jako by si z Christyho brali mustr. Rostoucí frekvence inscenování této hry na českých scénách od devadesátých let nepřímo potvrzuje, že k Západu patříme.

V pražském Činoherním klubu nastudovali Hrdinu v překladu Martina Hilského a nápadité režii Ondřeje Sokola. Nápadité nejen proto, že přesně odměřuje dávky drastiky, komiky a poezie, jejichž směs vytváří již vzpomenutý zvláštní syngeovský tón, ale hlavně proto, jak ostře dokáže charakterizovat komunitu, která je s to učinit ze zabijáka svůj idol. Ten zabiják v podání Jaroslava Plesla ostatně prochází pozoruhodnou proměnou. Nejdřív je to ubožátko rozklepané vlastním činem, a když zjistí, jak imponuje (zvláště vesničankám), stává se vychytralým obejdou. Čím častěji svou „story“ vypráví, tím víc jí ale propadá a bezděky odkrývá prostou a zároveň naivně básnivou duši.

Výstupy žen, které ho obdivují, jsou jako z komedie dell?arte. Margaretu Flahertyovou, která si při lovení Christyho počíná nejúspěšněji, vykresluje ale Kateřina Lojdová snad až příliš jednostrunně coby tvrdou bytost. I když, pravda, asi není lehké být dcerou tak bytostného opilce, jakého z hospodského Flahertyho činí skvělý Vladimír Kratina. Herci své postavy tvarují nejen s ohledem na jejich charakter, ale též s ohledem na to, aby v konstelacích figur vznikaly působivé analogie a kontrasty. Například Matěj Dadák září právě uměřeností a mírností, s níž podává přízemně střízlivého, a proto i neúspěšného Margaretina snoubence Shawna. A když vstoupí na jeviště Michal Pavlata v roli domněle mrtvého starého Mahona, je brzy jasné, proč na tohoto nesnesitelně vitálního dominátora vztáhl syn ruku. Ale běda, když Christy vyprovokován vesničany tak učiní ještě jednou a opět neúspěšně! To ho pak chtějí lynčovat. Naráz je ta svatouškovská zběř morální. Jsou jen dva, kteří mu pomohou: vdova Quinová, u níž díky plastickému výkonu Ivany Wojtylové diváka napadne, zda jejím předobrazem nebyla Máří Magdalena, a pak Christyho otec. Díky této slitovnosti se ke konci zřetelně otevírá nejen symbolická rovina hry, ale i její humánní poselství.

Bronislav Pražan

Foto Pavel Nesvadba


  Rozhovor s Jiřím Bártou                    Jak to vidí Petr Koudelka                   Valdštejn ve světě Jaroslava Durycha