Číslo 46 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s violoncellistou.
Jiřím Bártou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Petr Koudelka, spisovatel a publicista

Potíže s chudými a bohatými

Jistě že existují chudí a bohatí, jak by neexistovali! Vždyť to vidíme kolem sebe a vysoce vážené autority denně varují ve vysoce odborných pojednáních, že nůžky se rozevírají. Ty nůžky! Vidím je, jak se mi před očima rozevírají a jak na jedné straně přibývá chudých, kteří jsou stále chudší, a na druhé straně bohatí, kteří jsou stále bohatší. Proč zrovna nůžky! Ech, kdyby jich nebylo, bylo by na světě líp! To nemůže popřít ani ten, kdo by se snažil rozpor chudí – bohatí zakamuflovat rozporem úspěšní – neúspěšní a tvrdit, že si za to chudí mohou sami. Já bych to nikdy netvrdil, a když, tak jenom ironicky. Jenže ironie, to uznávám, sem jaksi nepatří, tady jde o vážné věci. Proto zcela vážně: chudí a bohatí jsou problémem našeho světa.

Potíž s chudými je v tom, že je jich stále víc, že stále chudnou (a po Novém roce budou ještě chudší). Kdysi to bylo jednodušší, chudí měli Boha a modlili se k němu, protože věděli, že spravedlnost a rovnost bude až na onom světě. Co jsme jim místo Boha dali? ptají se už od začátku novověku mudrci a hlavně boháči, protože v jejich zájmu je, aby chudí byli v pohodě a nebouřili se. A odpověď je: Dali jsme jim místo Boha hodně otázek.

Jeden náš spisovatel, který se rozhodl žít ve Francii a už s námi nemluví, napsal ve svém vysoce ceněném eseji, že novověk nezačal jen Descartem a jeho argumentací pro lidský rozum, který je mírou všeho, ale také Cervantesovým Donem Quijotem, který rozbíjí starý svět – kde na všechno byla jedna odpověď a kde byl boží řád – a přichází s otevřeným světem nekonečně mnoha otázek. Já nevím, co je tak úžasného na tom, že máme tolik otázek: stále přibývají a nikde na obzoru žádná odpověď!

Jen na nic neodpovídat, jen žádný systém, žádné pravidlo, všechno je stále otevřenější, na pochodu – v umění, v ekonomice, v životním stylu. Jen žádný jednotný názor, ano, chápu to, jen žádná ideologie, vždyť v minulosti nás ideologie přivedly na scestí, to raději ničemu nevěřit, nikam nesměřovat, kam vítr, tam plášť.

A přece se na místo Boha stále něco tlačí. Visí nad námi jako fátum, osud, který nám přikazuje, co máme dělat. A nechce se (stejně jako Bůh) nechat pojmenovat. Když ho nazveme „volný trh“ nebo „Evropská unie“, spousta lidí se začne bouřit, křičet a je po diskusi. O novém bohu se nediskutuje.

Obvykle to začíná tím, že se něco zdražuje. Něco, to znamená všechno. Elektřina, plyn, nájem, jízdné v tramvaji a ve vlaku, teď už zase i chleba, máslo, mléko. Novinář v televizi řekl: „To je přece skvělé! Teď už jsme konečně součástí celého velkého evropského trhu.“ Ceny potravin budou evropské, i když platy ještě zdaleka evropské nejsou. „Takový už je trend,“ dodal jeden odborník, „je nastartováno zdražení potravin, a tak se budou zdražovat.“ A někdo jiný pronesl: „Chléb s máslem už nebude samozřejmostí.“

Tito lidé mluví jako kněží nového boha. Nic nám nevysvětlují, nic nezdůvodňují, je to prostě tak. Nový bůh si to přeje a hotovo. Žádná diskuse o tom, že jsou ještě jiné možnosti, jiná řešení. Že bychom si mohli vypěstovat levnější obilí a semlít ho na levnější mouku a upéct levnější chleba. To není možné. Další strohá oznámení. Nebudeme prý soběstační ve výrobě elektřiny. Ale vždyť přece... Nikdo z nás se tomu nesměje, ačkoliv bychom mohli.

Klademe otázky, ale nikdo na ně neodpovídá. V tom prý spočívá síla novověku. Kdo by také odpovídal? Člověk se svým rozumem je sám svým pánem. Ale ty otázky jsou neodbytné: Jak vychovávat děti, aby nenosily do školy pistole a nezabíjely své spolužáky? Jak se starat o zdraví lidí, a přitom je nepřipravit o poslední peníze? Jak to udělat, aby staří lidé nežili v bídě? Jak zařídit, aby byl chéb s máslem samozřejmostí? A tak dále.

Něco mi říká, že na to nikdo neodpoví. Nový bůh mlčí. V novele rakouského spisovatele Thomase Bernharda chodí hrdina od obchodu k obchodu, aby si koupil kalhoty, a stále se setkává jen s „podřadným československým zbožím“. Kalhoty proti světlu prosvítají, protože látka je tenká a špatná, až se z toho hrdina nakonec zblázní. Nikdo mu neodpověděl, co se to děje, proč to tak musí být. Ten člověk pochopil, že ztratil vládu ne nad světem, ale nad sebou samým, ztratil možnost cokoliv ovlivnit a změnit.

A už je to tady zas! Jak dlouho měl takzvaný porevoluční člověk možnost něco změnit a ovlivnit? Chůze mezi regály plnými podřadného, i když značkového zboží v něm vyvolá otázku: Toto je svět, který jsem si přál? Na procházce po Václaváku mezi prostitukami a pasáky si pomyslí: Sem zavedu své děti? Večer si poslechne ve zprávách pravidelný přehled o zlodějnách, loupežích, korupčních aférách a pak jde v klidu spát. Každá z těchto zpráv končí otázkou: Jak se to mohlo stát? Nový bůh neodpovídá, protože nemusí. Žijeme jen s otázkami. Bez odpovědí.

Na biblické téma „blahoslavení chudí duchem“ se jednou rozvinula debata o tom, že správný překlad má znít „chudí od ducha“, to znamená ti, kteří se dobrovolně rozhodli být chudí. Jak je to doopravdy s chudými? Jsme chudí „od ducha“, protože to chceme, nebo jsme opravdu všichni „chudí duchem“?


  Rozhovor s Jiřím Bártou                    Jak to vidí Petr Koudelka                   Valdštejn ve světě Jaroslava Durycha