Číslo 49 / 2007.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s písničkářem a skladatelem.
Petrem Skoumalem.


 

 

 


 



 

 

 

 

Ifigenie na Tauridě z Metropolitní opery

Jako Ifigenie se představí mezzosopranistka Susan GrahamováDeset let před Francouzskou revolucí měla roku 1779 v pařížské Académie Royale de Musique světovou premiéru Gluckova Ifigénie na Tauridě (Iphigénie en Tauride). Metropolitní opera v New Yorku nedávno uvedla novou produkci tohoto díla a bude s inscenací zahajovat svoji rozhlasovou sezonu 2007/2008, kterou 8. prosince přejímá také Český rozhlas 3 – Vltava v rámci pořadu Operní večer. V hlavních rolích se pod taktovkou Louise Langrée představí mezzosopranistka Susan Grahamová jako Ifigenie, Plácido Domingo jako Orestes a Paul Groves jako Pylades.

O čem předposlední Gluckova opera pojednává? Do příběhu Ifigenie na Tauridě jako by se promítl obraz nadcházejících, pohnutých let v zemi galského kohouta. Základním konfliktem je krvavá oběť dvou Řeků, nerozlučných přátel, kteří zbloudili na Tauris, dnešní Krym. Jeden z nich se jmenoval Orestes z Mykén a druhý Pylades z Fókidy. Měla je na Artemidině oltáři obětovat velekněžka jejího kultu Ifigenie, která teprve v posledních chvílích Gluckova dramatu pochopí, že má proklát srdce vlastního bratra.

Napínavému příběhu předcházela v Gluckově tvorbě o pět let dříve Ifigenie v Aulidě. Vše je spojeno se strašlivými událostmi Trojské války a prokletím Atreova rodu. Agamemnónovo válečné loďstvo nemohlo odplout, protože uražená bohyně Artemis byla kvůli zabití posvátné laně rozhněvána. Aby ji usmířil, musel král obětovat vlastní dceru Ifigenii. To však nikdy mykénskému panovníkovi neodpustila jeho žena Klytaiméstra a po návratu z desetiletého válečného tažení ho se svým milencem v lázni ubila sekyrou. Otcovu vraždu zas pomstil Orestes a na svém útěku před Erínyemi (Líticemi) v šílenství dorazí až na Tauris. Zde začíná náš napínavý zpěvoherní příběh.

To vše známe také z Euripidova dramatu, které bylo v 18. století velmi populární ve zpěvoherní podobě. Příběh libretisticky zpracoval Nicolas-Francois Guillard. Stejný námět byl předložen Christophu Willibaldu Gluckovi a jeho italskému soupeři Niccolu Piccinimu. Pařížské obecenstvo mělo rozhodnout, který z nich je lepší. Historie dala za pravdu prvnímu z nich. Jeho Ifigenie byla završením reformních snah, které učinily z barokní opery moderní hudební drama, předstupeň Wagnerova Gesamtkunstwerku.

Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava

Foto archiv


  Rozhovor s Petrem Skoumalem                     Jak to vidí Ivan Klíma                    Když Vltava vysílá "zmetky"