|
Ifigenie na Tauridě z Metropolitní opery
Deset
let před Francouzskou revolucí měla roku 1779 v pařížské
Académie Royale de Musique světovou premiéru Gluckova Ifigénie
na Tauridě (Iphigénie en Tauride). Metropolitní opera v New
Yorku nedávno uvedla novou produkci tohoto díla a bude
s inscenací zahajovat svoji rozhlasovou sezonu 2007/2008,
kterou 8. prosince přejímá také Český rozhlas 3 – Vltava v
rámci pořadu Operní večer. V hlavních rolích se pod taktovkou
Louise Langrée představí mezzosopranistka Susan Grahamová jako
Ifigenie, Plácido Domingo jako Orestes a Paul Groves jako
Pylades.
O čem předposlední Gluckova opera pojednává? Do příběhu
Ifigenie na Tauridě jako by se promítl obraz nadcházejících,
pohnutých let v zemi galského kohouta. Základním konfliktem je
krvavá oběť dvou Řeků, nerozlučných přátel, kteří zbloudili na
Tauris, dnešní Krym. Jeden z nich se jmenoval Orestes z Mykén
a druhý Pylades z Fókidy. Měla je na Artemidině oltáři
obětovat velekněžka jejího kultu Ifigenie, která teprve
v posledních chvílích Gluckova dramatu pochopí, že má proklát
srdce vlastního bratra.
Napínavému příběhu předcházela v Gluckově tvorbě o pět let
dříve Ifigenie v Aulidě. Vše je spojeno se strašlivými
událostmi Trojské války a prokletím Atreova rodu. Agamemnónovo
válečné loďstvo nemohlo odplout, protože uražená bohyně
Artemis byla kvůli zabití posvátné laně rozhněvána. Aby ji
usmířil, musel král obětovat vlastní dceru Ifigenii. To však
nikdy mykénskému panovníkovi neodpustila jeho žena
Klytaiméstra a po návratu z desetiletého válečného tažení ho
se svým milencem v lázni ubila sekyrou. Otcovu vraždu zas
pomstil Orestes a na svém útěku před Erínyemi (Líticemi)
v šílenství dorazí až na Tauris. Zde začíná náš napínavý
zpěvoherní příběh.
To vše známe také z Euripidova dramatu, které bylo v 18.
století velmi populární ve zpěvoherní podobě. Příběh
libretisticky zpracoval Nicolas-Francois Guillard. Stejný
námět byl předložen Christophu Willibaldu Gluckovi a jeho
italskému soupeři Niccolu Piccinimu. Pařížské obecenstvo mělo
rozhodnout, který z nich je lepší. Historie dala za pravdu
prvnímu z nich. Jeho Ifigenie byla završením reformních snah,
které učinily z barokní opery moderní hudební drama,
předstupeň Wagnerova Gesamtkunstwerku.
Ivan Ruml, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto archiv |