Číslo 4 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Pavlem Kohoutem.

 


 

 

 



 


 

 


Dokáže nás vyburcovat už jen násilí?

Čtvrtek 24. ledna, ČT 2, 23.20

Americký film Klub rváčů si rychle získal pověst novátorského díla, které posunuje nejen hranice divácké snesitelnosti, ale také přináší varovnou výpověď o temných pudech harašících v naší civilizaci. Co vše se dovíme? Mysl i city jsou již tak otupené, že k uvědomění sebe sama člověk potřebuje mohutný, nejlépe bolestivý impuls. Taková je prvotní idea tajně zakládaného společenství Rváčů – lidí, kteří až ve fyzickém (a hlavně sebezraňujícím) utrpení nacházejí úlevu.

Helena Bonham Carterová a Edward Norton ve filmu Klub rváčůAvšak budování nových struktur, nezávislých na těch dosavadních, dokonce osvobozujících, s sebou nese vážné nebezpečí: zneužití nikoli nepodobné hrůzným orwellovským vizím zfanatizovaného společenství, destruktivního a potírajícího jakoukoli individualitu. Tato dvojsečnost jako by se odrážela na osudech vypravěče příběhu (Edward Norton), provázeného zprvu charismatickým přítelem (Brad Pitt), uvádějícím lákavou utopii do života. Až příliš pozdě si hrdina uvědomí, že se jedná o dvě stránky téže – jeho – osobnosti, mezi nimiž ta negativní postupně získává vrch.

Režisér David Fincher (jako prvotřídní stylista, jenž si pohrává s relativitou lidského poznání, zaujal již svými předchozími filmy – třetím dílem Vetřelce, mysteriózními thrillery Sedm a Hra) buduje někdy až zmatečný příběh sice v okázalém designu, ale jinak zůstává poplatný tezovitým proklamacím. Ani objevný není: například motiv otupělosti, překonávané jen šokem, zpracoval již před lety snímek Crash. Co tedy přinesl?

Téměř halucinační zpodobnění příběhu, utopeného v setmělých, zdevastovaných prostorách. Kamera je v neustálém pohybu, v ostrých střihových výměnách i plavném obhlížení zkoumá dějové zvraty, vniká do nejjemnějších podrobností: hned v úvodních záběrech jakoby prostupuje jednotlivými vrstvami pokožky nebo stavebními segmenty domu. Všimneme si několika nápaditých scén, třeba té, v níž se protagonista před zraky nic nechápajícího šéfa zbije do krve... Klub rváčů přináší znepokojivou výpověď, která i po již několikátém televizním uvedení jistě může vyvolat vášnivé debaty.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Pavlem Kohoutem                   Jak to vidí Jaromír Štětina                  Radiožurnál: počkejme si aspoň rok