|
V
hájemství bulváru
Umanutost, s níž Česká televize leden co leden bourá vysílací
schéma a „vylepšuje“ program by si zasloužila pozornost
legendárního Chocholouška. Totéž platí o každém, kdo podlehne
naději, že tentokrát konečně budou mít novoroční přesuny a
inovace logiku a povedou pouze ke zkvalitnění nabídky.
Navzdory loňské personální výměně na postu programového
ředitele, kde zkušená televizní profesionálka nahradila
lidového milicionáře, diagnóza trvá. Některé nové výboje České
televize do hájemství bulváru dokonce naznačují, že ztráta
veřejnoprávní soudnosti se prohloubila. Místy téměř děsivě.
Ukázkou posunu od smysluplného obsahu k vyprázdněné formě je
nová hra o peníze Naslepo, která v nedělní podvečer na
jedničce nahradila zábavný kvíz O korunu krále Karla. Zrušené
úsporné studiové verzi dávných soutěžních klání O poklad
Anežky České bylo možné vyčítat leccos. Klasické kouzlo
televizních vědomostních soutěží, které nejen baví, ale i
nenápadně kultivují a vzdělávají, však zachovávala. Novinka
Naslepo nic podobného ani nepředstírá. Je jen hloupým a
zoufale nudným losováním, které přímočaře kalkuluje s vidinou
rychlých peněz, závistí, škodolibostí a dalšími nižšími pudy
televizního publika.
Ještě fatálnějším selháním České televize je nový úterní
cyklus Detektor. Iracionální blábol, který se tváří jako
seriózní alternativní výklad vědeckých teorií, je jednou
z nejklasičtějších a zároveň nejstupidnějších bulvárních
atraktivit. Televizní Detektor je dokonalým klonem této
pokleslé tradice. Nejen volbou jednotlivých „záhad“, ale i
způsobem jejich prezentace, která umocňuje zdánlivou věcnost
pronášených fantasmagorických žvástů pouťovým hypnotizérstvím
Hynka Chmelaře v roli moderátora. Přítomnost podobné
zhůvěřilosti na veřejnoprávní obrazovce je buď další
demonstrací délky producentských prstů Petra Vachlera v České
televizi, nebo důkazem totální nekompetence všech zodpovědných
v téže instituci. Těžko říct, co je horší.
Nepochopitelnou novoroční programovou expanzí do hájemství
podbízivosti, nevkusu a hlouposti je i návrat Zuzany Bubílkové
na obrazovku ČT s pořadem Co týden vzal. Kýčovité předstírání
politické satiry bylo tristní podívanou už v dávných dobách,
kdy se dvojice Šimek & Bubílková stěhovala z obrazovky České
televize do nováckého estrádního panoptika. Zoufalá snaha
osiřelé Zuzany Bubílkové pokračovat v „profesi“ i po smrti
Miloslava Šimka posunula tehdejší Politické harašení do
nekritizovatelného prostoru, v němž by se jakákoliv výhrada
rovnala cynickému výsměchu beznohému, který chce tančit. Není
však dost dobře možné dívat se ze slušnosti jinam i
v okamžiku, kdy ztráta soudnosti postihne Českou televizi a ta
témuž invalidovi uspořádá sólové baletní turné.
Psychologie dramatu učí, že vytrvalý pocit nepatřičnosti,
kterou divák zakouší při veřejném sledování trapnosti na
jevišti, ústí ve fyzickou únavu. To, co aktuálně převádí
z NOVY vyobcovaná Zuzana Bubílková každé úterý ve své hororové
„show“ vyčerpá stejně jako ruční vykládka vlaku uhlí dlouhého
několik kilometrů…
Jan Svačina, publicista |