|
Pankáči
z Hützoviny
Newyorskou kapelu Gogol Bordello založili přistěhovalci
z Ukrajiny, Ruska a Izraele už v roce 1999, ale globálně ji
zviditelnil až loňský koncert ze série Live Earth v londýnské
Wembley, kde její frontman Eugene Hütz a houslista Sergej
Rjabcev dělali „křoví“ poněkud unavené královně popu Madonně.
Tento kšeftíček nakonec způsobil, že o rozjívenou partu z
Lower East Side přišlo natěšené publikum poněkud skromnějšího
festivalu Rock For People v Hradci Králové. Nemilé, byť
komerčně pochopitelné rozhodnutí „gogolové“ odčinili koncem
minulého roku, kdy zcela vyčerpali pražskou Archu. Vyprodané
divadlo si tak mohlo naživo vychutnat písně z jejich nového
alba Super Taranta!, které v česko-slovenské licenci vydala
firma Indies Scope Records.
Dnes již devítičlenné seskupení soustředěné kolem Ukrajince s
romskými kořeny a výhradního autora hudby a textů Eugena Hütze
proslulo jak překotným mícháním balkánského, ruského a
ukrajinského folkloru, rock‘n‘rollu, hip-hopu a punku, tak
pódiovou prezentací poskakující na hraně mezi černým humorem a
kýčem. Rachitický zpěvák vizáže vesničana z Kusturicových
filmů nadto zaujal i filmaře: zahrál si po boku Elijaha Wooda
v u nás natáčeném snímku Naprosto osvětleno, sám sebe ztvárnil
v dokumentární road movie Krysař z Hützoviny a hlavní roli má
také v právě dokončeném režijním debutu Madonny Filth &
Wisdom, který prvně spatří návštěvníci únorového Berlinale.
Nové album Gogol Bordello servíruje typický sound kapely,
oproti předchozí nahrávce Gypsy Punks je ale ještě o něco
barvitější. Šílené jízdě akordeonu, houslí, nabroušených kytar
a garážových bubnů, kterou produkčně ošetřil Victor van Vugt,
spolupracovník Polly Jean Harveyové a Nicka Cavea, bezpečně
vévodí samotný Hütz zvládající prakticky neomezené množství
poloh: chvilku je za lidového barda, chvilku za baviče z
námořnické knajpy, nejčastěji ale riskuje hlasivky s divokým
nasazením nejvyhlášenějších punkových vokalistů.
V kraji zvaném Hützovina je možné úplně všechno... Jen nudit
se tam nebudete.
Milan Šefl |