Číslo 6 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se sopranistkou.
Martinou Jankovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


 


Postmoderní spor o Mikoláše Alše

Titulkem si dělám tak trochu legraci: žádný takový spor dosud není vyvolán, spíše jsme svědky jisté rozpačitosti, tápání kolem Alšovy bezesporu silné osobnosti. Tu si, pravda, až příliš často přivlastňoval „národ“ ústy svých kulturních zmocněnců. Na druhé straně, Mikoláš Aleš byl příkladem umělce, který se nenechává přivlastnit ničím konkrétnějším než právě nadosobní „národní ideou“, za jeho života vyvstalou. Kdyby se postmoderní spor o Mikuláše Alše vskutku rozhořel, byl by nejspíše vyvolán přitroublými denunciacemi oněch, kteří by v umělci spatřovali – samozřejmě že zcela ahistoricky – vyznavače a ilustrátora falešných národních mytologií či ideového obhájce husitských barbarství (a spojovali by jej tak či onak s pozdějším duševním zápolením T. G. Masaryka v rámci „bojů o Rukopisy“ či Zdeňka Nejedlého v rámci „bojů o socialismus v umění“.) Tak daleko však ještě nejsme. Mikoláše Alše stále považujeme za vynikajícího umělce a ostatně ani husitskému hnutí nemůžeme nepřiznat jeho patos, nalézající velkorysou reflexi právě v těch nejpříznačnějších Alšových dílech.

Patos se v Alšově díle ostatně ocitl také v důsledku jeho školení na tehdy bigotní, nazarénským školením prodchnuté Akademii. Oproti tomu se v jeho tvorbě zcela spontánně a průběžně projevuje erós, a to v početné kolekci jeho kresebných či grafických aktů. Jimi ve své době provokoval, ale skrze ně také do dnešních dní dotvrzuje svou pověst vynikajícího kreslíře. Ale ani patos, ani erós by Alšovo umění nebyly učinily natolik sdělným a trvalým, nebýt třetí komponenty dotvářející jeho výraz, a to lyričnosti, hodnoty typicky alšovské, jež jeho jinak razantní, mužné kresbě dodala jímavosti.

Mikoláš Aleš, Poezie, 1878, olej, lepenka, Památník národního písemnictvíSoučasná výstava v Jízdárně Pražského hradu (potrvá do 20. dubna) se novým „sporům o Alše“, navazujícím na ty minulé, nijak nebrání, naopak k nim svou koncepcí vyzývá. Kurátor Ondřej Chrobák se programově vyhýbá ideologizaci umělcovy tvorby, nechává instalaci „kolísat na tenkém ledu mezi doslovností a metaforou“, neboť soudí, že další historickou interpretaci již Alšovo dílo neunese. Ambicí výstavy je proto umělcovu tvorbu nejen představit, ale i zároveň i paralelně sledovat obě legendy, které ji po léta doprovázejí. Tu o malíři věrně sloužícím svému národu, stejně jako tu o umělci chudě se protloukajícím a podstupujícím stálý zápas s dobovým establishmentem o svobodu vyjádření.

I z dnešního notoricky relativizujícího pohledu je bohudíky jisté, že se Mikoláš Aleš (1852–1913), příslušník tzv. generace Národního divadla (obecně známé jsou jeho konflikty s tehdejšími „kulturními funkcionáři“ či s Františkem Ženíškem o autorství kompozic ve foyeru divadla), stal vůdčí osobností novodobého českého umění, která zejména pro mladší generace představovala svého času hodnoty nejen umělecké, ale i morální. Jeho originalita se zrodila ze spojení lyričnosti s epičností v národních tématech, ať už pojatých mytologicky, či historicky. Návštěvník výstavy se setká s vyčerpávajícím přehledem díla, nadto může být překvapen současným zařazením tvůrce mezi nejinspirativnější předchůdce české secese...

Jaroslav Vanča, scenárista, pedagog FAMU a výtvarný kritik


  Rozhovor s Martinou Jankovou                               Jak to vidí Petr Koudelka                              Pankáči z Hützoviny