Číslo 6 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se sopranistkou.
Martinou Jankovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 


 


Rudolf Matys, publicista

Filozof před mikrofonem

Tentokrát se moje letmé zamyšlení bude týkat jednoho jediného pořadu, totiž tří půlhodinek zařazených do pravidelného cyklu vltavského Osudy, v nichž přivedl Pavel Ryjáček před mikrofon předního filozofa a vysokoškolského pedagoga Ladislava Hejdánka, mj. někdejšího významného aktivistu Charty 77.

Už po několika úvodních minutách jsem si mohl být jist, že nebudu svědkem žádného předvádivého sebezvýznamňování, eventuálně lákání posluchače na nějaké mediálně atraktivní zajímavůstky. Nic takového ostatně Hejdánek nepotřeboval, stačilo, aby byl prostě sám sebou, aby právě tím byl i přitažlivý, a tak jsem jeho vzpomínání vyslechl nejen s náramným potěšením, ale i s vnitřním užitkem. A určitě jsem v tom nebyl sám.

Poutavé bylo už samo Hejdánkovo vyprávění o jeho životaběhu, od dětství přes studia a další zastavení na jeho lidské i profesní pouti, až po pekelcování po nejrůznějších manuálních profesích za normalizačních časů, a konečně po současné pedagogické angažmá. Ještě pozoruhodnější však bylo jeho volné spontánní rozjímání o smyslu a poslání smysl filozofie a filozofa v našich časech, tedy v situaci, kdy sám pojem filozofie je devalvován jak málokterý jiný. Používá se ho přece nazdařbůh, a je po ruce zejména vždycky, kdykoli chce někdo povznést své konání do roviny jakési hloubky a závažnosti, takže příležitostně existuje také „filozofie“ hnojení, bankovních půjček nebo fotbalových rozhodčích. A tak postavení a funkci, jakou po staletí mívali právě filozofové, už suverénně převzali herecké či jiné „celebrity“ a filozofii většinou supluje jen tlachavé zábavnické mudrování na úrovni banálních „nálad, dojmů a upomínek“.

Profesor Hejdánek ovšem v takovém vnějškovém upozadění svého oboru a v nepatrných šancích, jaké se ve společnosti orientované na kult kariérní úspěšnosti otevírají pro jeho praktikování, nevidí zase nic tak strašného, spíše naopak: filozofie tedy přivábí ke svým tématům jen jedince jimi opravdu niterně, až osudově zaujaté! Filozof by si měl podle Hejdánka především zachovávat odstup od malicherných detailů každodenního společenského, a zejména politického provozu, měl by odolat vábení jakékoli ideologie i jiných dobových fetišů, cítit přesně všechna nebezpečí znevlastnění a manipulace, jaká jsou skrytá ve „filozofování na zakázku“, udržet si za všech okolností vnitřní nezávislost a svobodu.

To však rozhodně neznamená, že by se měl uzavřít do pohodlné uzavřenosti vznešeného katedrového filozofa a rezignovat na svou účast na společenském diskurzu doby. Naopak, měl by do něj vehementně vstupovat a vyslovovat svá mínění o světě. Jeho zaměření na obecné a podstatné kvality lidského bytí mu přece umožňuje lépe vnímat obecná směřování doby, upozorňovat na nejrůznější její problematické složky a poruchy, aniž by byl přitom zahlcen ohledy na jejich hrubě pragmatickou účelovost; hlídat uprostřed laciného a alibistického relativismu skutečný, od dobových nahodilostí emancipovaný smysl věcí.

Takový pohled z hlediska perspektivy „erasmické moudrosti“ filozofovi umožňuje i hodnotit lidi a odvozovat povahu jejich rozhodnutí a činů z jejich vlastní podstaty, vnímavě a diferenciovaně, nikoli podle ideologického klíče a různých předsudků, tedy třeba i bez ohledu na jejich momentální politickou situovanost. V tom je jeho zadání nenahraditelné a svrchovaně potřebné, a pokud si to společnost neuvědomuje a nechá je „donkichotsky“ mluvit do prázdna, je to nepochybně především její škoda.

Hejdánek tohle všechno, a mnohé další, vyslovoval bez zhrzených nářků, nadměrného stěžování i bez křiklavé apelativnosti, naprosto samozřejmě, střídmě, civilně, a taky se smyslem pro nevtíravý situační humor, to třeba když líčil, jak uváděl do souladu svou „filozofickou práci“, vyžadující nad jiné soustředěnou usebranost, s nároky, jaké na něj v mládí kladly požadavky na dobře fungující rodinné „obstarávání“ (mohl tedy „filozofovat“ až v pozdně popůlnočních hodinách), nebo když rozmarně přemítal o životě a názorech svého rodinného, podivuhodně moudrého a ohleduplného kocoura.

To, co mladistvý sedmdesátník Hejdánek svým posluchačům zprostředkovával, by si zasloužilo ne tři, ale nejméně deset pokračování. A nejen na Vltavě!


  Rozhovor s Martinou Jankovou                               Jak to vidí Petr Koudelka                              Pankáči z Hützoviny