Číslo 7 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Hájíčkem.



 

 

 

 

 

 


 


 


Překazit ženě svatbu se nevyplácí...

Uma Thurmanová v hlavní roli filmu Kill BillRežisér Quentin Tarantino proslul – zvláště díky filmu Pulp Fiction – jako tvůrce, jenž do brutálních scén vnáší morbidní humor, ba je pojímá groteskně a vraždění, zvláště to nepovedené a zpackané, ukazuje jako běžnou lidskou činnost, pro kterou je koneckonců také třeba se pořádně nadchnout.

Další Tarantinův pověstný titul Kill Bill (rozdělený do dvou částí, z nichž Nova v sobotu 16. února ve 22.05 uvede první z nich), dospěl trochu jinam. Autor se inspiroval odkazem hongkongských kung-fu filmů a japonských samurajských dramat, uplatňuje rituálně stylizované výjevy, postavené na komiksově zveličených důsledcích: krev z uťaté končetiny nebo trupu stříká jak z fontány, „ocelově zpevněná“ hrdinka se hravě ubrání desítkám zarputilých bojovníků s meči.

I když se zdůrazňuje asijská tradice, obřadnost počínání, zejména pak soubojů, odkazuje k italské odrůdě westernu, jak ji proslavil Sergio Leone. Dokonce i hudební motiv, kdy do majestátních smyčců proniká znepokojivě rozechvělý zvuk Panovy flétny, připomíná proslulé sólo na foukací harmoniku v Tenkrát na Západě. A přejatý je i samotný příběh  ženy, která po letech mstí krvavý zásah do svého svatebního obřadu – téma kdysi použil Truffaut ve snímku Nevěsta byla v černém, jakkoli jej  odvyprávěl zcela odlišně.

Kill Bill je po vypravěčské stránce dílo jistě ohromující: pečlivou choreografii prozrazuje zvláště předlouhá scéna, v níž hrdinka oblečená do jasně žluté kombinézy zápasí s množstvím protivníků v černém odění. Tarantino se snaží v každém okamžiku dávat najevo, že brutální scény přesahují meze reálnosti, konvence zvláště japonského komiksu jsou navíc stvrzeny i animovanou vsuvkou o trudném dětství japonské sokyně.

Hlavní hrdinku představuje Uma Thurmanová. Vtiskla jí až nadlidskou umanutost, olbřímí vůli, s níž ostatním vnucuje svá rozhodnutí (příznačné je to ve scéně, kdy se slavný výrobce mečů, který již dávno zanechal řemesla, rozhodne vyrobit ještě jeden právě pro ni). Stejně kamenným, neprůhledným zřením se vyznačuje i Lucy Liu, představující japonskou šéfku podsvětí. Jakoby mechanicky vedená gesta i pohyby žen v lecčems připomínají posvátný, jakoby očistný obřad. Tak lze ostatně pohlížet na celý film.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Jiřím Hájíčkem             Zkraje týdne Jaroslava Vanči            Italský rok skončil, ať žije rok španělský!