Číslo 7 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Hájíčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Woody Allen v České televizi? Zásadně po půlnoci...Televize a film

Televize se měla stát hrobařem filmu. Dávná věštba se nenaplnila. Jedno bez druhého dnes dokonce nemůže existovat. Jistota „dalšího života“ filmu na obrazovce je podstatná pro filmové tvůrce i pro organizátory televizního programu. Konkrétní obsah a podoba partnerství s filmem se přitom u komerční a veřejnoprávní televize liší.

Prostá je filmová angažovanost televizí, jejichž jediným smyslem je co nejefektivněji zúročit vynaložené peníze. Kupecké počty rozhodují o koprodukčních aktivitách i o nákupu a programové recyklaci filmových atraktivit. S kulturou či filmovým uměním, mají cokoliv společného pouze tehdy, když se kvalita náhodou setká s obchodním úspěchem. Podnikatelský přístup komerčních televizí k filmu je důležitý i pro televizi veřejné služby: Do toho, co dělají komerční televize za své, nemá smysl investovat peníze koncesionářů.

I v praxi České televize má partnerství se světem filmu dvojí podobu. O logických i sporných koprodukčních vstupech do filmových projektů byla na tomto místě nedávno řeč. Stejně důležitým úkolem veřejnoprávní televize je průběžně zprostředkovávat divákům kontakt s tou domácí a světovou filmovou produkcí, která nemá přístup na komerční obrazovku a nepatří ani do běžné nabídky kin. Široké spektrum takových filmů sahá od němé klasiky až po nejrůznější dnešní alternativní kinematografické projekty.

Dramaturgická orientace, výběr, a v neposlední řadě producentské zajištění menšinové filmové nabídky, je nesrovnatelně náročnější, než nákup komerčních tutovek. Lidé České televize zodpovědní za alternativní kinematografický obsah plní svůj úkol s přehledem i koncepcí. Jejich profesionalitu dokumentuje výčet desítek titulů a tvůrců uvedených během posledních let ve filmovém či dokumentární klubu (viz web ČT).

Připravit lahůdku a naservírovat ji jsou dvě různé dovednosti. V té druhé Česká televize selhává. Začátkem letošího roku své diváky opakovaně ujišťovala, že kvůli kvalitním filmům už nebudou muset ponocovat. Své slovo dodržela jen zčásti. Evropský film a část titulů Filmového klubu sice přesunula do časnějšího úterního, resp. středečního času na Dvojce, vše ostatní však zůstalo podobně nepochopitelné, jako dřív. Na pondělní reprízy klasických filmů Woody Allena musíte vydržet přes půlnoc, jen o málo dřív potkáte ve čtvrtek např. opusy Larse von Triera a obdobně dlouho nesmíte usnout i kvůli úternímu Dokumentárnímu klubu.

Proč a podle jakého klíče se v České televizi rozhoduje, který film snese divák v hlavním čase sobotního večera na Jedničce, a který musí naopak být uklizen do neviditelných pozdně nočních časů Dvojky? Kdo zná odpověď, možná by věděl, proč například nedávná česká premiéra gangsterské ságy Tenkrát v Americe režiséra Sergia Leoneho končila v pátek po třetí hodině ranní?

Jan Svačina, publicista

Foto archiv


  Rozhovor s Jiřím Hájíčkem             Zkraje týdne Jaroslava Vanči            Italský rok skončil, ať žije rok španělský!