Číslo 7 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor se spisovatelem.
Jiřím Hájíčkem.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Once aneb Jak se rodí hudba

Nízkorozpočtový film Once, který v loňském roce ohromil Ameriku a v němž hlavní role ztvárnili irský písničkář Glen Hansard a valašskomeziříčská zpěvačka a klavíristka Markéta Irglová, dost možná v nejbližších dnech a týdnech promění některou ze svých nominací na prestižní americké filmové a hudební ceny – pokud jim v tom tedy nezabrání horečná aktivita některých českých novinářů. I kdyby ale nakonec snímek, respektive jeho písňovou část, sošky Grammy či Oscara neověnčily, existuje několik dobrých důvodů, proč na celovečerní režijní debut Johna Carneyho zajít do některého z českých kin.

Prostě se potkali a natočili pár písní... Markéta Irglová a Glen Hansard ve filmu OnceOnce na první pohled vyhlíží jako dokonalý protipól běžné filmové produkce. Místo atraktivních exteriérů dublinská ulice, místo vymydlených hvězd a hvězdiček výhradně neherci, kteří se amatérství ani nesnaží zastírat. Také tempo filmu není zrovna strhující, například hrdinčina cesta z obchodu domů trvá přesně tak dlouho jako píseň, kterou zrovna poslouchá v diskmenu. A samotný příběh? Pouliční hudebník potká mladičkou českou imigrantku, rovněž muzikantku. Natočí spolu pár písniček a zase se rozejdou. Nic hlubokomyslného ani rafinovaného, že? Ani obligátní happy end se nekoná.

Jiným hollywoodským klišé ale bývalý baskytarista Hansardovy kapely The Frames až příliš ochotně přitakává. To, že se postava Markéty Irglové živí jako prodavačka květin, lze ještě považovat za sarkastický úšklebek, ovšem kostým, který jí byl přisouzen, prozrazuje, že nejen pro Američany je cokoli za někdejší železnou oponou nejpravděpodobněji Albánií osmdesátých let minulého století.

Jenže Once je především hudebním filmem, nekrácené, třeba i šestiminutové písně Hansarda a Irglové tvoří podstatnou část celkové stopáže. Jejich ztvárnění působí daleko propracovaněji nežli zbytek filmu: k působivým patří scéna, v níž písničkář dívce vybrnkává na kytaru motiv ústřední skladby Falling Slowly, a ta se k němu přirozeně přidá s vokály a klavírním doprovodem. Ale ještě silnější je sekvence v nahrávacím studiu, kde protagonisty doprovází přizvaná kapela: s písní si nejdřív nevědí rady, ale pak se něco zlomí, mezi hudebníky to začne jiskřit a skladba Lies, mimochodem o dost přesvědčivější nežli na Oskara nominovaná Falling Slowly, „probudí“ i otrlého zvukaře.

Kdybyste z filmu Once vystříhali muziku, nezbylo by z něj mnoho. Tak to ovšem v případě hudebních filmů bývá – výjimky jako The Commitments (také v něm si zahrál Hansard) potvrzují pravidlo. Přesto budí Carneyho romance spíše sympatie – už tím, že nic nepředstírá. A to dnes bohužel není tak málo, jak by se mohlo zdát.

Milan Šefl

Foto archiv


  Rozhovor s Jiřím Hájíčkem             Zkraje týdne Jaroslava Vanči            Italský rok skončil, ať žije rok španělský!