Číslo 14 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Jaroslavou Adamovou.






 

 

 

 

 

 

 



Naturalismus, symboly a hostina vlků

Pražské Divadlo komedie bylo letos opětovně nominováno na Cenu Alfréda Radoka v kategorii Divadlo roku. Ke stoupající prestiži této scény výrazně přispívá její režisér Dušan David Pařízek, jehož dramatizace Kafkova Procesu byla rovněž nominována na Radokovu cenu a na základě výsledků ankety Divadelních novin se stala inscenací roku 2007. Nejnovější Pařízkovou inscenací je hra s podivným názvem Nadváha, nedůležité: neforemnost. Jejím autorem je předčasně zemřelý rakouský dramatik a skandalista Werner Schwab. (Právě jeho Prezidentkami na sebe Pařízek před jedenácti lety poprvé upozornil a nastudováním dalších dvou autorových „fekálních dramat“ – Lidomoru a Antiklimaxu – posílil své renomé v rámci českého i německého divadelnictví.)

Typické pro Schwabovu divadelní poetiku je spojování nejnižšího s nejvyšším, drsného naturalismu s  barokní sofistikovaností. Nadváha se odehrává v podřadné hospodě, kde se okolo silvestrovské tabule seskupí jakýsi sediment nižší střední třídy: mladý učitel Jürgen omílající socialisticko-humanistické fráze (Roman Zach); Čuňyk (Jiří Štrébl), který nedokáže obšťastnit svou ženou Zajdu (Daniela Kolářová), protože je pedofil; drsňácký dělňas, rváč Kája (Martin Finger), celou dobu deptající svou dívku Hertu (Gabriela Míčová); a Pička – prostitutka za zenitem. Obsluhuje je znuděná a oprsklá Hostinská (Vanda Hybnerová). Všichni se vzájemně nenávidí a vyrážejí proti sobě, jakmile však do hospody vstoupí a u vedlejšího stolu se usadí pár cizích lidí, sjednotí se, pár napadnou, znásilní a zabijí. (V představeních alternují dvě varianty páru: ona a on, nebo on a on: Ivana Uhlířová, Jiří Černý, Stanislav Majer.)

Herta v podání Gabriely Míčové je ve smečce predátorů outsiderem a končí sebevraždouRežisér vede herce k přesnému a detailnímu vystižení jak charakterů postav, tak i proměn jejich postavení ve struktuře zabijácké smečky. Akt znásilnění a vraždy není hrán, ale pouze přednášen. Díky kontrastu s předchozím vyhráváním každého detailu to působí velmi sugestivně. Do další výrazové polohy pak režisér herce vede při následné kanibalské hostině, v níž ohlodávají kosti svých obětí: exprese a groteska je zároveň travestií poslední večeře. Symbolická rovina inscenace doznívá a evangelijní asociace jsou překročeny v závěrečné části, kdy se „snězená“ dvojice vrací v časové smyčce ke svému stolu a baví se primitivností svých vražedníků. Jako na nějakém safari si je natáčí na kameru – včetně Herty, která vším zdeptána si podřízne hrdlo. Predátory jsou všichni.

Dušan Pařízek touto inscenací pokračuje, s čím začal již v Kafkově Procesu: ve vyjevování vlčí povahy soudobé společnosti.

Bronislav Pražan


  Rozhovor s Jaroslavou Adamovou                       Jak to vidí Jaromír Štětina                        František Vláčil v galerii