Číslo 14 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s herečkou.
Jaroslavou Adamovou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 


Vláčil se vyznačoval silným důrazem na fotogenii filmového obrazuFrantišek Vláčil v galerii

V Císařské konírně na Pražském hradě je od poloviny února až do konce května otevřena neobvyklá výstava. Její zvláštnost tkví v tom, že námětem instalace není nikdo, kdo by byl znám z oblasti výtvarného umění – expozice se totiž zaměřuje, a to u nás vůbec poprvé, na osobnost patřící do světa kinematografie. V takovém případě jsme většinou zvyklí na portrétní retrospektivu filmů v kině, doprovozenou eventuálně cyklem zasvěcených úvodů, či na přednášky s ukázkami, rozhodně ale ne na galerijní prostředí, kde bychom si prohlíželi statické fotografie, tedy cosi, co je filmové dynamice napohled zásadně cizí.

Studio Barrandov, jež současnou výstavu uspořádalo, se nechává slyšet, že tato akce je první ze zamýšleného cyklu prezentací významných tvůrců českého filmu. Uvažuje se o Formanovi, Kachyňovi, Machatém, a jestliže tady by mohl být vznesen polemický dotaz, proč by přednostně neměla být představena spíše Chytilová, Menzel či třeba Jasný, je režisér František Vláčil, jemuž teď na více než čtvrt roku patří prostory Konírny, zcela nezpochybnitelnou volbou.

Budiž zdůrazněno, že nejde o žádné „plnění úkolu“ k Vláčilovu výročí – narodil se v roce 1924, zemřel v lednu 1999, jeho nejvýznamnější opus, Marketa Lazarová, byl dokončen v roce 1967 po nebývalých čtyřech letech intenzivního tvůrčího nasazení. Tím rozhodujícím důvodem pro to, aby byl František Vláčil bez váhání vybrán jako první mezi filmaři, jejichž dílo obstojí i při předvedení mimo prostředí kinosálů, je způsob jeho vidění a vyjadřování, jeho silný důraz na fotogenii filmového obrazu.

S citem výtvarníka

Není asi náhodou, že tak jako Wajda anebo Fellini se i Vláčil soustředěně zajímal o výtvarné umění (dějiny umění a estetiku dokonce po válce nějaký čas studoval na Masarykově univerzitě v Brně). Aniž by tento fakt měl být přeceňován, lze se dohadovat, že taková studia formovala a usměrňovala jeho talent, potvrdila mu, že styl se význačně podílí na myšlenkovém vyznění díla. V tomto ohledu byl Vláčil hotovým tvůrcem už někde na začátku své cesty, hned první krátké snímky natočené zčásti ještě v Armádním filmu dokládají, že v jeho pojetí není záběr jen nositelem nějaké konkrétní informace, ale zároveň obrazem, řešeným s citem výtvarníka.

Takový obraz pak působí především esteticky, poetizuje skutečnost a dodává jí výrazný duchovní i emocionální náboj. Holubice (1960), první film, kterým vstoupil do širšího diváckého povědomí a zároveň na mezinárodní scénu, byl námětově tuctovým příběhem pro dětského diváka, demonstrujícím výchovně, jak překonat tíživý handicap. Vláčilovo výtvarné vidění ale osud ochrnutého a zahořklého Míši změnilo v básnivou úvahu o mnoha bolestných zápasech, jež neustále zmítají duší každého z nás, nejenom dítěte. Obdobně svou výrazovou stylizací překonal tezovitost látky následujícího filmu (Ďáblova past, 1961), kde původní dobově ideové schéma konfliktu dělného člověka s církevní a feudální mocí povýšil na univerzálně platnou reflexi o střetu empirické zkušenosti s dogmatem.

Monument jménem Marketa Lazarová

V centru expozice stojí impozantní replika pohanského obětního stromu z filmu Marketa LazarováTo už se blížila epocha Markety Lazarové (1967), Vláčilova klíčového opusu, nikdy u nás nikým nepřekonaného filmu, jak potvrzují i různé ankety, v nichž jej odborníci opakovaně umísťují jednoznačně nejvýše. Vláčil vyšel ze stejnojmenného Vančurova románu, a jestliže o této próze kdysi Šalda prohlásil, že minulost je zde uvedena v život výhradně silou spisovatelovy fantazie a jeho schopností vládnout slovu, lze o filmu říci naprosto totéž. Ba je zapotřebí náležitě to zdůraznit: režisér nenatočil nic, co by se podobalo zdařilé ilustraci předlohy, on prostředky filmu svět minulosti od základu stvořil, a vše, co nám toto téměř tříhodinové filmové dílo předkládá, povstává jen a jen z Vláčilovy imaginace.

„Člověk této doby je historicky němý... a to je výhoda, autor si tam leccos může dotvořit sám,“ uvažoval Vláčil v souvislosti s projektem Markety, jak se dočteme v prostorách posledního oddílu výstavy. A dále z toho vyvozoval, že on natáčí filmy „dobové“, nikoliv historické, které by musely respektovat známá dějinná fakta. Opravdu, v Marketě nenajdeme žádné historiografií zaznamenané situace a data, zato jsme pohlceni atmosférou středověku, pronikáme do vnitřního světa tehdejších lidí a dostane se nám zkušenosti, jakou jsme při sledování historického filmu sotva kdy zažili. Jako bychom se totiž sami ocitli v kůži těch dávných předků a bylo nám umožněno myslet a cítit jako oni, zakoušet, jak před oněmi vzdálenými stoletími vypadal život ve své každodennosti.

Takové postižení podstaty toho, co je zobrazováno, je výsledkem namáhavých a v lecčems protichůdných postupů – na jedné straně pečlivého badatelského výzkumu, na straně druhé úsilí o odvržení optiky moderního člověka a rovněž oproštění od zátěže současných vědomostí a výkladů. Z tohoto vyčerpávajícího souboje (jak o tom mluvil sám Vláčil) povstal nakonec monument, s nímž je ve světové kinematografii máloco srovnatelné, filmová báseň a zároveň cosi jako kulturně antropologická studie, jež má dodnes zcela unikátní poznávací hodnotu.

Život jako nepřetržitý zápas

Druhý film, na nějž se výstava v Konírně zaměřuje, je Údolí včel (1967). Je Marketě z celé Vláčilovy filmografie rozhodně nejbližší, opět se odehrává ve středověké dekoraci, vévodí zde tatáž syrovost a autenticita, subjektivní perspektiva postav ovlivňuje jak stavbu příběhu tak pohyby a úhly pohledu kamery i střih a zvuk. Znovu se tady ve vytříbené podobě představuje Vláčilovo umění komponovat záběry s důrazem na estetickou kvalitu, která monumentalizuje a dramatizuje dějové výjevy a nad viděnými jednotlivostmi vyklenuje myšlenkový oblouk. Nicméně přehledně rozvržený ideový půdorys činí z Údolí včel dílo v nejednom aspektu konvenčnější, než byla Marketa.

Dalších sedm celovečerních filmů Františka Vláčila, realizovaných v sedmdesátých a osmdesátých letech, podobně jako jeho snímky krátké a středometrážní, expozice pomíjí. Nikoliv proto, že bychom v nich nenašli charakteristické rysy Vláčilova režijního rukopisu, nebo že by prozrazovaly, nakolik mu látky byly vnuceny, alespoň některé z nich. Tato díla v převážné většině nesou výraznou pečeť jeho jedinečného stylu a přes velkou námětovou různost v nich Vláčil obdivuhodně dokázal sledovat svá ústřední témata – lidskou osamělost a život jako nepřetržitý zápas, přinášející především bolestné prohry.

Strom, studna i camera obscura

Výstava, jež nese případně název Zápasy, chce však být koncepčně svázána s největším triumfem Vláčilova génia, s vítězným tvůrčím zápasem jménem Marketa Lazarová. V ní a také v Údolí včel se noříme do světa, který bychom bez Vláčila nikdy nepoznali, a Císařská konírna má být prostorem zpřítomňujícím tuto magii. Nic by ji nemělo rušit, proto pozoruhodná fotodokumentace Vláčilova osobního života zůstává v odděleném předsálí, a právě tak i jeho úvahy o tvorbě i vzácný záznam posledního rozhovoru s ním, promítaný na televizní obrazovku, jsou ukryty v čemsi jako camera obscura na samém konci sálu.

V centru hlavního prostoru expozice stojí impozantní replika stromu se zmrzačenou korunou, mohutným kmenem a pletencem ze země vyhřezlých kořenů, o kus dál narazí návštěvník na studnu s okružím z hrubě tesaného kamene – je to pohanský obětní strom z Markety, pod nímž se Alexandra krvesmilně oddala svému bratrovi a který se pak jako důležitý symbol prostředí Kozlíkovců ve filmu stále znovu objevuje. A studna je z nádvoří pánů z Vlkova, u níž Ondřej v Údolí včel zažil po návratu domů první chvíle opojení krásou života – oba objekty jako by vystupovaly z velkoplošně zvětšených fotografií, umístěných poblíž na panelech, a tak umocňovaly intenzitu znehybnělých filmových momentů, vnášely do výstavního prostoru smyslovou naléhavost, jaká z nich a dění v jejich blízkosti vyzařuje na diváky při promítání z plátna.

Vláčil pracoval s mnoha výjimečnými osobnostmi z řad spisovatelů, herců, hudebních skladatelů, výtvarníků, architektů a znalců filmové techniky, ale výstava nechce podávat jejich výčet. Některé z rozměrných fotografií, rozmístěných po zdech a na panelech, jsou pracovní anebo zachycují pauzy při natáčení, takže na nich, vedle známých hereckých tváří, zahlédneme tu a tam i některé kameramany, ale to jenom proto, že v daný okamžik byli „na place“ a naslouchali Mistrovým pokynům. Popisky nabízejí jejich jména, ale návštěvník se snadno přistihne, že ani nemá potřebu je číst a že mu nevadí, jak jsou rozmanité faktografické údaje omezeny na letmé a nesoustavné zmínky.

Kdo totiž vstoupí do Konírny, záhy vycítí, že tato výstava si neklade za cíl zevrubně a přehledně informovat, ale vzedmout hladinu emocí, sugerovat ony pocity přímé účasti na dramatech dávných předků, jaké navozují Vláčilovy filmy. Člověk se tu dostává do zajetí mocných vizuálních vjemů, jak prochází mezi fotografiemi obrovských rozměrů anebo se stává doslova součástí filmových scenerií, když může libovolně prostupovat dvěma velkými, svisle rozstříhanými plátny, na něž jsou promítány výjevy z Markety a Údolí včel.

Slovo kdesi v pozadí

Jako by se Pavel Jiras, autor a kurátor výstavy, při jejím koncipování držel toho, co opakovaně zdůrazňoval při zahájení – že totiž Vláčilovým filmům jednoznačně dominuje vizuální hodnota a slovo je zatlačeno kamsi do pozadí. A skutečně, zadíváme-li se na ty zastavené záběry z filmů, jsme zasaženi jejich dokonalou fotogeničností, uvědomíme si, nakolik se kterákoliv z „obyčejných“ filmových momentek rovná vytříbené umělecké fotografii, jež je mnohem více než jenom prostým záznamem skutečnosti naaranžované před objektivem. Světelnost záběrů, jejich plasticita, reliéf archetypálně modelované krajiny, drsná i jímavá pravdivost všech neomylně vybraných fyziognomických typů, jejich přesvědčivá srostlost s prostředím, děj rozložený v rámci záběru do několika plánů...

Tyto Vláčilem specificky stylotvorně používané prostředky si při sledování filmu na plátně sotva dokážeme uvědomit, krátce se mihnou a zmizí, zůstává jen výsledný dojem fascinace. Na výstavě je běh obrazů zastaven, lze si je dlouze prohlížet, podrobně studovat, přiblížit se a opět poodstoupit, všimnout si detailních rafinovaností v kompozici... A výsledný dojem? Tentýž!

Zdena Škapová, filmová kritička, pedagožka FAMU

Snímky Jan Rasch


  Rozhovor s Jaroslavou Adamovou                       Jak to vidí Jaromír Štětina                        František Vláčil v galerii