|
Tomáš
Netopil uvádí Suka a Dvořáka
Mladý dirigent Tomáš Netopil, jeden z horkých kandidátů na
post šéfdirigenta orchestru Národního divadla, byl na AMU
žákem Jiřího Bělohlávka, Radomila Elišky a Františka Vajnara;
je nositelem řady ocenění (vítězství v soutěži George Soltiho,
Hlavní cena Americké dirigentské akademie aj.). Doma
spolupracuje například s pražskými symfoniky, Pražskou komorní
filharmonií a Státní filharmonií Brno. Má za sebou i bohatou
mezinárodní zkušenost (Cleveland Symphony Orchestra, London
Philharmonic Orchestra, NHK Symphony Orchestra Tokyo,
Volksoper Wien či Teatro Regio Torino).
Tomáš Netopil programově představuje v zahraničí českou hudbu.
V poslední době představil se zahraničními orchestry například
ve Velké Británii či Itálii díla Antonína Dvořáka, Josefa Suka
a Bohuslava Martinů. V této linii pokračuje i na novém CD:
se Symfonickým orchestrem FOK nahrál 1. symfonii E dur Josefa
Suka a koncertní předehry V přírodě a Karneval Antonína
Dvořáka (Supraphon). „Sukovu symfonii jsem poznal už na AMU,
kde mi byla přidělena jako studijní práce s Janáčkovou
filharmonií, a byl jsem za to seznámení rád,“ říká dirigent.
„Bohužel se málo hraje, patrně proto, že je realizačně složitá
a klade obrovské nároky na orchestr. Ač rané dílo – Suk je
napsal ve třiadvaceti letech – je opravdu mimořádně kvalitní a
svěží. Je z něj cítit český duch a nepochybně i Dvořákův
vklad. Je zralé, nemá onen mladistvý neukočírovaný elán, který
mívají rané symfonie jiných autorů.“ Nahrávka vznikla na
koncertě FOK loni na podzim. „Mám rád live nahrávky,“ přiznává
Netopil. „Orchestr ovšem musí být perfektně připraven, aby byl
výsledek dokonalý. Ale stojí to za to. Při živém nahrávání
koncertu může nastat krásný moment, který studiové natáčení,
následný střih a sestavování setře.“ Na desce Suka doplňují
slavné Dvořákovy koncertní předehry. I k nim dirigent našel
osobitý přístup. Jeho mládí si dobře rozumí nejen se Sukovou
mladostí: i známým Dvořákovým dílům dokáže dodat svěžest a
neotřelost.
(ap) |