Číslo 19 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s primabalerínou.
Terezou Podařilovou.



 

 

 

 

 

 


 


Jak naši letci bojovali proti nacismu

Ondřej Vetchý jako zkušený letec František SlámaOd Jana Svěráka snad ani propadák očekávat nemůžeme. Navíc „výroční“ snímek Tmavomodrý svět (uvede ČT 1 ve čtvrtek 8. května), k němuž scénář napsal režisérův otec Zdeněk a který vznikal v anglické koprodukci, byl zamýšlen jako prestižní dílo, které vzdá hold odvaze českých letců za druhé světové války. Název filmu odkazuje k motivu jedné písně Voskovce, Wericha a Ježka: ostatně nejen hlavní hrdina obdivuje jejich skladby, vlévající odhodlání a sílu.

Tvůrci se pokusili – a to je nepochybně záslužné – propojit válečná dobrodružství hrdinů s jejich poválečnými osudy, kdy skončili v komunistickém vězení. Ovšem melodramatickým akcentem podbarvené dění oplývá přirozeným, nijak nezdůrazňovaným patosem. Všmneme si, že do vznešeného odhodlání vstupují směšné, malicherné půtky, prozrazující, že i letci byli obyčejní lidé s obvyklými nedostatky. Oceníme Vladimíra Smutného, jehož kamera zprostředkovává pošmournost britských ostrovů, vyhýbá se ostře lomeným barvám.

Film přibližuje směšný pozemní výcvik na bicyklech i odvážné vzdušné souboje – a ty svou dokumentární věrohodností patří k nejlepším okamžikům celého filmu. Zachycuje milostné pletky vojáků s tamními děvčaty jednou v poloze odlehčené, jindy dojímavé. Líčí, jak si českoslovenští vojáci, někdy se vzájemně dobírající (viz mihnoucí se téma „moravskosti“), sžívali s tamními poměry, s tamními zvyklostmi. Opírá se o svědomité herecké výkony. Ondřej Vetchý jako zkušený letec František Sláma představuje podobu neokázalého hrdinství – modeluje člověka, jenž se dokáže omluvit za omyl a nést za něj odpovědnost, jenž si je vědom mravního zakolísání, když podlehne svádění kamarádovy milenky. Neméně zaujme Kryštof Hádek v roli mladičkého Karla Vojtíška. Nebývale zklidnělý a přitom provzdušněný střídmou mimikou je výkon Oldřicha Kaisera v úloze klavíristy. Ženské hrdinky (Linda Rybová, Tara Fitzgeraldová) však mají blízko ke sladkobolné uvzdychanosti.

Natáčení filmu provázela rozsáhlá mediální kampaň a také přijetí bylo převážně obdivné, jen málokdy probleskl kritický odstup. Výjimkou byly řádky v Lidových novinách: „Zdeněk Svěrák prý mnohonásobně přepisoval scénář, aby se každému z producentů dostatečně zamlouval – takže příběh tak dlouho uhlazoval a vyhlazoval, až jej úplně vyhladil.“

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Jaromír Štětina             Televizní glosář Jana Svačiny            Prázdninová škola neboli Prázdninovka