|
Vítejte na vinohradské vyhlídce
Drama Na krásné vyhlídce je dürrenmattovsky krutou hrou,
kterou Středoevropan a skeptik Odöna von Horváth (1901–1938)
v polovině dvacátých let minulého století reagoval na zmatení
a nejistotu meziválečné Evropy. Expresionismus v ní už
přechází do „nové věcnosti“. Skupinka podvodníků a
zkrachovalých existencí, která při šampaňských večírcích
v zchátralém hotelu žije své sny o tom, jak přijít k snadnému
zisku, má rysy pokřivených kreatur, jež neváhají žít z peněz,
které jim za sexuální služby poskytuje stárnoucí hraběnka. Pro
peníze jsou schopni každého zločinu. Režisér Michal Dočekal,
který hru pohostinsky režíroval v Divadle na Vinohradech, ji
uchopil jako silně groteskní, ale účinný obraz krize
civilizace. Tím ji aktualizoval, vždyť zpoza bilboardů s
radostně nakupujícícími rodinkami na nás podobná morální krize
vykukuje i dnes. Z velmi dobrých hereckých výkonů vynikají
Václav Vydra jako majitel hotelu Strasser a Hana Maciuchová,
která hraběnku nehraje jen jako vyžilou ženštinu, ale i
inteligentní nesentimentální ženu přepíjející alkoholem děs
z osamělého stárnutí.
Další v Divadle na Vinohradech hostující režisér Radek Baláš
pojal Beaumarchaisovu Figarovu svatbu prostě – jako divadelně
i choreograficky nápaditou, řemeslně dotaženou lidovou komedii
se zpěvy. Má pro ni výborného Figara – svižného, přesného a
pohybově vybaveného Jiřího Dvořáka (k nejúspěšnějším kreacím
patří holičská scéna). Jeho Figaro má esprit, není to ovšem
žádný vzpurný chasník, který by chtěl skutečně ztrestat
hraběte Almavivu (v podání Svatopluka Skopala je to ostatně
roztomilý prostopášník), ale chlapík pragmatický a docela
protřelý, jenž se – i vlivem lásky k Zuzance – rozhodne, že
svou lásku před Almavivou dokáže ubránit vlastním umem a
vtipem, a nehodlá se vracet ke své minulosti drobného
podvodníčka. I ostatní herci hrají s chutí – Andrea Elsnerová
je milující, ale i věcnou Zuzankou, výborná je i Marcelina
Daniely Kolářové. Škoda jen, že se režisér vedle řady skutečně
kreativních nápadů uchyluje – jak je dnes ostatně běžné – k
připsaným vulgarismům a pokleslým kouzelnickým výstupům,
vhodným nejspíš do divadelní boudy někde na pouti.
Vítězslava Šrámková, teatroložka
Foto Divadlo na Vinohradech |