Číslo 27 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s nakladatelem.
Ladislavem Horáčkem.


 





Hrdina v trikotu z hověziny

Petr Stančík – publikující dosud jako Odillo Stradický ze Stradic, nyní tedy poprvé pod občanským jménem – předkládá čtenářům prozaickou žánrovou vyprávěnku o původním českém superhrdinovi, tajemném Frantovi Pérakovi. Příběh, nazvaný Pérák a vydaný nakladatelstvím Druhé město, se odehrává v protektorátní Praze a má potíže se soudržností: jen stěží se mu daří propojovat desítky obskurních motivů, jimž bylo inspirací (ne-li přímo původcem) pulpové čtení i klasický superhrdinský komiks. Obrněná tramvaj, létající talíř poháněný tibetskými mnichy, Heydrich nasazující si svatováclavskou korunu, ústředí pražské potrubní pošty – na necelých sto dvaceti stranách (notně prořídlé) sazby zvládá autor nadhodit spoustu situací a motivů. Nenápadité akční scény střídá neumětelská romantika, která případné rozechvění navozuje nikoli obrazností či intimitou, ale jen neskonalým nedostatkem stylistického umu. Bylo-li cílem sepsat a nabídnout kondenzovaný žánr, hříčku ve stylu naivních šestákových poudaček čtyřicátých let, která na nic neaspiruje, těžko Stančíkovu Pérákovi něco vytýkat.

Začne-li se ale textu přisuzovat jiný, dokonce snad větší význam, je třeba být na pozoru. Nejrůznější rádoby vtipné a jakoby informující paratexty, jimiž je text obklopen, k tomu mohou svádět. Vtírá se omšelé zařazení „postmoderní hříčka“, nabízí se uvažování o poučeném pohrávání si s žánrem. Nic takového ale Stančík nedělá, jeho Pérák se ke zvolené superhrdinské (či fantasmagoricky dobrodružné) žánrové formě nijak nově nevyjadřuje, pouze ji bez větší invence naplňuje. Brakovými motivy přehuštěný text vyprávění o českém superbojovníkovi s nacismem tak pevně setrvává v hranicích obstarožní vyprávěcí formule. Těžko se pak ale odpovídá na otázku, proč takový spisek číst – rozkošnického zájemce toužícího po neproblematické dobrodružně-superhrdinské historce jistě více uspokojí původní seriály dobové, běžného čtenáře, kterého nezajímá věrnost žánrové formuli, zase právem odradí (doufejme, že jen stylizací vynucený) nedostatek elementární spisovatelské zručnosti.

Pavel Kořínek, bohemista


  Jak to vidí Jaroslav Vanča                         Viktor Preiss jako Faust                          Tam, kde zabili Che Guevaru