|
Hrdina v trikotu z hověziny
Petr Stančík – publikující dosud jako Odillo Stradický ze
Stradic, nyní tedy poprvé pod občanským jménem – předkládá
čtenářům prozaickou žánrovou vyprávěnku o původním českém
superhrdinovi, tajemném Frantovi Pérakovi. Příběh, nazvaný
Pérák a vydaný nakladatelstvím Druhé město, se odehrává
v protektorátní Praze a má potíže se soudržností: jen stěží se
mu daří propojovat desítky obskurních motivů, jimž bylo
inspirací (ne-li přímo původcem) pulpové čtení i klasický
superhrdinský komiks. Obrněná tramvaj, létající talíř poháněný
tibetskými mnichy, Heydrich nasazující si svatováclavskou
korunu, ústředí pražské potrubní pošty – na necelých sto
dvaceti stranách (notně prořídlé) sazby zvládá autor nadhodit
spoustu situací a motivů. Nenápadité akční scény střídá
neumětelská romantika, která případné rozechvění navozuje
nikoli obrazností či intimitou, ale jen neskonalým nedostatkem
stylistického umu. Bylo-li cílem sepsat a nabídnout
kondenzovaný žánr, hříčku ve stylu naivních šestákových
poudaček čtyřicátých let, která na nic neaspiruje, těžko
Stančíkovu Pérákovi něco vytýkat.
Začne-li se ale textu přisuzovat jiný, dokonce snad větší
význam, je třeba být na pozoru. Nejrůznější rádoby vtipné a
jakoby informující paratexty, jimiž je text obklopen, k tomu
mohou svádět. Vtírá se omšelé zařazení „postmoderní hříčka“,
nabízí se uvažování o poučeném pohrávání si s žánrem. Nic
takového ale Stančík nedělá, jeho Pérák se ke zvolené
superhrdinské (či fantasmagoricky dobrodružné) žánrové formě
nijak nově nevyjadřuje, pouze ji bez větší invence naplňuje.
Brakovými motivy přehuštěný text vyprávění o českém
superbojovníkovi s nacismem tak pevně setrvává v hranicích
obstarožní vyprávěcí formule. Těžko se pak ale odpovídá na
otázku, proč takový spisek číst – rozkošnického zájemce
toužícího po neproblematické dobrodružně-superhrdinské
historce jistě více uspokojí původní seriály dobové, běžného
čtenáře, kterého nezajímá věrnost žánrové formuli, zase právem
odradí (doufejme, že jen stylizací vynucený) nedostatek
elementární spisovatelské zručnosti.
Pavel Kořínek, bohemista |