Číslo 27 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s nakladatelem.
Ladislavem Horáčkem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 





Ivan Němec, publicista

O podivných vztazích v podivné soutěži

Spisovatel Jaroslav Rudiš si za posledních pět šest let získal pevné místo v české literatuře nejen jako romanopisec – se spoluautorem Petrem Pýchou dobývají svými dramaty i naše divadelní scény. Za drama Léto v Laponsku obdrželi v roce 2006 Cenu Alfréda Radoka a jejich další hra nesoucí název populárního songu Strange Love se ocitla v nominaci na tutéž cenu v roce 2007, kdy měla premiéru v Činoherním studiu Ústí nad Labem. Tato černá komedie prošla rozhlasovou úpravou dramaturgyně Kateřiny Rathouské a v režii Aleše Vrzáka měla pod stejným názvem v červnu premiéru na stanici Vltava.

Hra vypráví příběh skupiny lidí – účastníků soutěže, kteří se sjeli do odlehlého hotelu, v němž agentura organizuje soutěžní kvíz, jehož vítězem se stane ten, kdo prokáže nejlepší znalosti o legendární kapele Depeche Mode. Hrstku soutěžících tvoří typově výrazně odlišné postavy. Ludvík (Igor Bareš), zarytý fanda středních let, který „depešákům“ zasvětil celý život a ví o nich kdeco, kontrastuje se starším Jaromírem (Ladislav Potměšil), milovníkem folku a country, který se do soutěže přihlásil hlavně kvůli vztahu k Mileně (Vilma Cibulková), zralé ženě, bránící se přibývajícím létům právě svým zarputilým fanouškovstvím. Mladou dvojici fandů představuje frajerský Michal (Matěj Hádek) a Vanda (Jana Stryková). Ve společném prostoru a v nezvyklých situacích se postavy postupně obnažují a začnou mezi nimi probublávat nejen nové vztahy, ale i problémy a konflikty, během nichž se ze skořápek vyklubává skutečné ego každého z nich. Mladé dvojici se rozpadne láska nahlodaná nevěrou, největšímu odborníkovi na Depeche Mode se zhroutí celý svět, když ze soutěže vypadne, zkrátka každý musí svým způsobem vykouknout zpoza své masky.

Autorům „černé komedie o posledním fanouškovi Depeche Mode v Československu“, jak zní podtitul Strange Love, nelze upřít, že umějí dobře napsat postavy. Dokáží využít různé stylové vrstvy jazyka, včetně nejrůznějších slangových výrazů a opakujících se jazykových klišé způsobem, který živé charakteristice figury významně poslouží. S tím souvisí i jejich smysl pro zachycení detailu, komediální nadsázku, vtip, ironii a sebeironii, schopnost vykreslit spíše dílčí situace a scény na úkor celku. V průběhu dramatu totiž poutají více jednotlivé obrazy než celek. Bavíme se například při skvěle vystižené atmosféře soutěže, kterou organizuje asistentka Claudie (Barbora Poláková) a moderuje hvězda seriálu Hornyk (Václav Neužil) způsobem a jazykem tak autentickým, že se málem ohlížíme, zda jsme nezapomněli vypnout televizor. Na straně druhé však stále čekáme, kudy se bude hra ubírat dál, kam vyústí Strange Love, ona podivná láska a podivné vztahy. Určitý pohyb nastává v dramatu až v poslední třetině, když jsme předtím takřka čtyřicet minut vnímali pouze jednotlivé scény, v jejichž nepřetržitém sledu se skrývá nebezpečí, že se posluchač na okamžik „vypne“ a pak se v proudu začne topit.

Jestliže k tomu nedošlo, pak na tom má značnou zásluhu režisér Aleš Vrzák, jenž jednotlivé role obsadil zkušenými herci, které dokázal vést tak, aby bohatě odstíněný jazyk hry zazníval v promluvách přesně emocionálně vyhraněných, a proto i lidsky nesmírně přirozených.

Přesto však Strange Love Petra Pýchy a Jaroslava Rudiše zůstává jako celek svou nevyrovnaností „strange comedy“.


  Jak to vidí Jaroslav Vanča                         Viktor Preiss jako Faust                          Tam, kde zabili Che Guevaru