Číslo 31 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Bohdanem Slámou.


 

 

 

 

 







Cesty za poznáním i láskou

Od hongkongského režiséra Wonga Kar-waie jsme již několik filmů viděli, například Šťastni spolu nebo Stvořeni pro lásku. Už jejich názvy naznačují, jakým směrem se ubíraly: Zkoumaly nejniternější záchvěvy často zraněných citů, navenek přitom všedních a nenápadných. Pozvolně plynoucí, ale vizuálně vytříbené vyprávění se soustředilo především na zachycení prchavých okamžiků, na zhmotnění křehkých iluzí. Totéž platí i pro Moje borůvkové noci, poprvé usazené do amerických reálií a obsazené tamními hvězdami.

Elizabeth (Norah Jonesová) vyřešila zklamání z nevěry milence tak, že se začala toulat po AmericeWong Kar-Wai si záměrně zvolil všední, vskutku kalendářový příběh, jaký mohl situovat kamkoli, avšak současně se vyhnul obvyklým melodramatickým klišé, u filmů tohoto typu častým. Čím jiným je zklamání v lásce a klikatá pouť za zapomenutím? Hlavní hrdinka Elizabeth (Norah Jonesová) vyřešila zklamání z nevěry milence tak, že se začala toulat po Americe od New Yorku po Memphis a Las Vegas. Na různých místech pracuje jako servírka, vytrvale šetří na vysněné auto. Své postřehy coby svéráznou osobní zpověď pravidelně zasílá sympatickému chlapíkovi Jeremymu (Jude Law) ze starosvětského bistra, kde nalezla mlčenlivou útěchu i borůvkový koláč.

Na cestách, podobna novodobému Candidovi, vystupuje jako vnímavá, snad jen trochu důvěřivá pozorovatelka dramat, která se kolem ní odehrávají. Stává se  svědkem tragického konce jednoho manželského rozvratu (David Strathairn, Rachel Weiszová), vypomůže závislé hráčce pokeru (Natalie Portmanová), která se vznětlivě vyrovnává nejen s prohrami, ale také s neuspořádaným vztahem k otci. Elizabeth ovšem zjišťuje, že takto by žít nemohla, že dosud cítí potřebu někomu věřit. Ačkoli ženy, které dočasně vstoupí do její blízkosti, nejsou právě následováníhodným vzorem, ona na ně hledí soucitně, ochotna jim pomoci. A ani režisér nad nimi neláme hůl. Do jeho pohledu vstupuje zřetelná melancholie, zvýrazněná i jednoduchými melodiemi bluesových písniček průběžně rozesetých po celém příběhu.

Jan Jaroš, filmový publicista


  Jak to vidí Leo Pavlát                  Marné putování proti proudu času                    Itálie očekávaná i překvapující