Číslo 31 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Bohdanem Slámou.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




Bohdan Sláma, filmový režisér

Vaše cesta k filmu ale nebyla přímočará. Původní profesí jste stavební inženýr.

Zuzana Bydžovská a Pavel Liška v nejnovějším filmu Bohdana Slámy Venkovský učitelByla to jednoduchá úvaha. Po gymnáziu, které jsem studoval v Opavě, bych musel na dva roky na vojnu, a protože jsem v té době nevěděl, co přesně bych chtěl dělat, dal jsem se tou nejjednodušší cestou. Znamenalo to tedy jít na techniku, protože ani s matematikou, ani s fyzikou jsem neměl žádné problémy. Ale hlavně jsem se chtěl dostat do Prahy. Cítil jsem, že tam můžu potkat to, co chci opravdu dělat: film. Když jsem studoval stavební fakultu, hlásil jsem se na FAMU. Dlouho mě tam nechtěli, nakonec jsem se zázrakem dostal napotřetí. Psal se rok devadesát, atmosféra na škole byla otevřená, zažil jsem FAMU ve skvělém období.

Kdo byl váš hlavní učitel?

Věra Chytilová. Během studia jsem jí asistoval na filmu Dědictví aneb Kurvahošigutentag…

…to ale zrovna nebyl moc povedený film.

Myslím, že to není nepovedený film. Napůl je Věry Chytilové, napůl Bolka Polívky a musím říct, že i s odstupem ho mám rád, protože s nadsázkou, která mi sice není úplně blízká, odráží dobu, v níž vznikal. Má své kouzlo, je svůj a stále živý. Ale já byl hlavně rád, že jsem viděl, jak se točí celovečerní film. Zjistil jsem, že se to zase tak moc neliší od toho, co děláme na škole. Člověk má prostě kameru na jedné straně, herce na druhé a mezi tím musí dělat mnohá rozhodnutí. A jestli se v tom topí, to je stejné při celovečerním filmu jako na FAMU. Práce s Věrou Chytilovou pro mě byla skvělá škola.

Všechny získané zkušenosti jste potom mohl „naostro“ využít při práci na absolventském filmu. Točilo se vám snadněji?

Slámovo Štěstí získalo v roce 2006 hned sedm Českých lvůMůj absolventský film se mi vůbec nepovedl. To jsem věděl, už když jsem ho dokončoval. Neměl propracované postavy, nenesl v sobě žádný příběh. Tedy měl ambici ho vyprávět, ale příběh to byl příliš abstraktní. V tomhle byla FAMU geniální – člověk si mohl dovolit průšvih, aniž by ho to zabilo, protože v momentě, kdy uděláte první celovečerní film a uděláte ho špatně, tak vám třeba už nikdo nedá šanci.

Hledat zaměstnání po dokončení umělecké školy není žádná zábava. Člověk je nastartován na nejvyšší mety, a přitom kolikrát musí pořádně redukovat svoje ambice, brát práci kvůli obživě. Vám se nic takového nestalo?

Pochopil jsem, že není nikdo a nic, co by mi umožnilo věnovat se třeba půl roku psaní. Připadal jsem si vycucaný jako citron, necítil jsem žádné emoce. Proto jsem odjel pracovat na statek do Německa ke svým známým, kde jsem brigádničil už během studií, a zůstal jsem tu s přestávkami tři roky. Odstřihl jsem se od celého filmového světa, od všech svých ambicí, od zcizeného přístupu k životu, který člověk nutně má, když se věnuje režii, protože režie vyžaduje analýzu sama sebe, světa kolem, chování a jednání lidí, a to vede často ke ztrátě autentického životního pocitu. Na statku se na člověka každé ráno dívalo sto čtyřicet hladových koňských očí... Naplňovalo mě to určitým klidem – mohl jsem pracovat rukama, pro mě to tehdy byla obrovská věc – a v tomhle klidu jsem si vnitřně formuloval téma filmu. Tak vznikly Divoké včely.

Šárka Vieweghová

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 22. 7.

Foto David Novotný


  Jak to vidí Leo Pavlát                  Marné putování proti proudu času                    Itálie očekávaná i překvapující