Číslo 31 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
Rozhovor s filmovým režisérem.
Bohdanem Slámou.



 

 

 

 

 

 

 

 




Petr Pavlovský, kritik

Houbaření, golf nemajetných

Prý „svatý Prokop hřiba vykop“, ale v předvečer státního svátku bylo v srdci Vysočiny nutno spokojit se převážně s masáky (nic proti nim, je to výtečná houba) a šedivkami (nic moc). Navíc na mě svatý Prokop či kdo nalíčil dva trsy nádherných, nikdy předtím neviděných hřibů, které jsem naštěstí včas identifikoval jako kříště a vyhodil na kompost. Rádio to ale vše s předstihem kompenzovalo. Letní slunovrat připadl letos na sobotu a ČRo 3 jej oslavil tím, že dopoledne vysílal skvělý dvouhodinový pořad Evy Nachmilnerové a Jiřího Kamene o houbách a houbaření Nebe, kde všichni jedí houby.

Houby jsou prý maso chudých a skutečně: houbařské jsou především slovanské národy. Sedmdesát procent lidí v Čechách jde na houby alespoň jedenkrát v roce, Moraváků jen o trochu méně (Morava asi byla vždycky bohatší). Jsou ale i země, kde houby jsou naopak luxusním jídlem boháčů (a nemusí jít právě o lanýže). Vedle národů mykofilních jsou i národy mykofóbní, například Britové, Irové nebo Řekové.

Základem rozhlasového pásma rozhovorů, úryvků z odborné i popularizující literatury, a ukázek z příslušně tematizované beletrie byla kniha Milady Mikulcové Výchova houbařů v Čechách. Nikoho asi nepřekvapí, že došlo i na otce a syna Smotlachovy, ale kdo by čekal, že v anglické knize o houbách bude citováno z pohádky Boženy Němcové? Dozvěděli jsme se o zobrazování hub i v dalších druzích umění, dokonce v hudbě. A to autoři opomněli houbově halucinační animované scény z populárního filmu Medvědi, které vytvořil Břetislav Pojar. Jinak ovšem o houbách jako halucinační droze se hovořilo velice obšírně, především v souvislosti s takzvanými přírodními národy.

Jistá Erica Pedretti, která prý ve Švýcarsku houbařila s naší exilovou spisovatelkou Libuší Moníkovou, tvrdila, že Italové jsou ještě lepší houbaři než Češi. No, nevím. Když jsme se v létě 1969 dostali nadlouho naposledy do nesovětské ciziny a přijeli na Elbu, vyběhl můj otec druhý den do lesa a jeho hřibovým úlovkem byli místní zcela šokováni.

Ovšem nejen houbami je živ prázdninový člověk. Hned první červencovou sobotu ve Víkendové příloze Vltavy odstartoval osmidílný cyklus četby Směšných lásek Milana Kundery. Dramaturg Tomáš Sedláček jej uvedl půlhodinkou s Antonínem Přidalem, zakončenou telefonátem mezi Brnem a Paříží. Přidala si Kundera vyžádal jako interpreta už v roce 1990, kdy se po dvaceti letech vracel do české legální kultury rozhlasovou četbou ze svých esejů. Logicky byl proto přizván k režii četby, kterou pojal s krajní úsporností jako čistě verbální záležitost (žádná hudba ani zvukové efekty) vždy jen jediného herce. V následující úvodní povídce Já, truchlivý bůh, jedné z nejznámějších z celého souboru (vzpomeňme stejnojmenný celovečerní film Antonína Kachlíka z roku 1969), byl interpretem Jan Kolařík, který přirozeně vyprávěl v ich formě napsaný příběh a jen jemně vstupoval do rolí v dialozích. Hořce komická rovina se ovšem neztratila, například promluvy Janičky zůstaly neodolatelnou satirou na mladé adeptky operní pěvecké kariéry.


  Jak to vidí Leo Pavlát                  Marné putování proti proudu času                    Itálie očekávaná i překvapující