Číslo 37 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.
Příběh Leonarda Cohena.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Dokumenty o nevšedních osudech

Osud muže jménem René Plášil by vydal na novelu či hraný film. Nikoliv na thriller – i když protagonistou je zkušený, zřejmě nenapravitelný kriminálník –, ale spíš na psychologické drama. Helena Třeštíková zvolila pro jeho životní příběh metodu, kterou sama dovedla k vysoké kvalitě – časosběrný dokument. Snímek René přichází do kin po titulu téže autorky Marcela, navíc v době, kdy Česká televize uvádí malou přehlídku jejích televizních dokumentů.

Osudy zloděje René Plášila zachytila Helena Třeštíková v časosběrném dokumentátním filmu RenéRené je v tomto kontextu svým způsobem ojedinělý projekt; autorka s ním hodně riskovala (zloděj jako hrdina dokumentu!) a dost investovala: kromě tvůrčího úsilí poskytla svému pochybnému hrdinovi i osobní pomoc (například zařídila knižní vydání jeho textů) a důvěru (přitom jí vykradl byt a připravil o videokameru). Reného sleduje už dvacet let, od jeho prvního pobytu ve vězení pro mladistvé. Už z úvodních záběrů je vidět, že sedmnáctiletý mladík je velmi inteligentní a komunikativní, ochotně o sobě hovoří a spolupracuje. Po prvním propuštění však dál pokračoval v trestné činnosti – i proto, že se nestihl naučit nic, čím by se živil. Nikdy nevydržel na svobodě déle než rok. Nicméně ve vězení četl, prohloubil si slovní zásobu i vzdělání. Srozumitelně formuje, je schopen sebeanalýzy, je přesvědčivý. Třeštíková ho provází ve vězení i na svobodě a nemá to s ním snadné. Svědčí o tom i jeden z Reného výbuchů – když ji obviní, že ho využívá. Neoprávněnost tohoto tvrzení dokazuje režisérka nejen svým přístupem k Renému „mimo kameru“, ale i způsobem vedení dialogu „na place“. Jedná s ním bezprostředně, a i když neustupuje ze svých pozic, nemanipuluje ho, nechává ho, aby byl svůj, uvolněný a přirozený.

Osobnost režisérky je ve filmu trvale přítomna, nikoliv však násilně či s akcentovanou dominancí, ale jako přirozená součást dění. Vedle zmíněného umění dialogu stojí u Třeštíkové za pozornost i zdařile využitý motiv dopisů, které jí René psal – tvoří důležitou součást filmu a výmluvně dokreslují hrdinův portrét. Psal je od počátku vzájemného kontaktu (také je pro film sám načetl). Působivé jsou rovněž předěly, jež časově rytmizují Reného život. Jde vesměs o kratičké dobové záběry, většinou připomínající prezidentské volby. Naznačují plynutí času a současně dosvědčují, že hrdina zůstává dobou téměř nedotčen.

Slepé lásky jsou z jiného soudku. Název filmu mladého slovenského dokumentaristy Juraje Lhotského si půvabně pohrává s rčením o slepé lásce, aby s vážností, neobyčejnou hloubkou a emocionálním nasazením vyprávěl několik milostných příběhů nevidomých lidí: učitele hudby Petra a jeho ženy, Eleny a Laca, kteří se připravují na příchod děťátka, mladičké studentky Zuzky, Roma Mira a jeho „bílé“ přítelkyně Moniky. Obyčejní lidé potýkající se s běžnými starostmi handicapovaných – jenže každý z nich je něčím mimořádný. Jeden má absolutní sluch a báječnou fantazii, druhý odhodlání bojovat za právo na lásku, třetí duši plnou něhy k příštímu miminku. Všichni jsou bohatí láskou či jejím hledáním. Každý má cosi, co mnozí vidící možná nedokáží ani spatřit, natož prožít. Jímavě citlivý pohled na svět nevidomých nebudí soucit, ale radost.

Agáta Pilátová, publicistka



   Jak to vidí Ivan Klíma
   Fejeton
 
   „Dyť se nepodobám hrochu“

   Bronislav Pražan
 
   Bard zatemněných pokojů
   Příběh Leonarda Cohena