Václav Marhoul, filmový producent a režisér

Váš text formuluje osobní názory na historické události i současné poselství druhé světové války. A taky – promiňte dnes možná trochu „nemoderní“ výraz – je z něj cítit vlastenectví. Mínil jste to tak?

Pan režisér a jeho štáb v pouštích na jihu TuniskaAno, mínil doslova. Autorský záměr je něco jako můj osobní podpis. Stvrzuje a zavazuje, reprezentuje to, za čím stojím, na čem trvám, co chci vyjádřit. A v širší rovině naznačuje celou uměleckou ambici díla. Na divácích pak je, aby si konečný výsledek s původním úmyslem porovnali a posoudili. Bohužel se obávám, že to nikdo moc neudělá. Jste první, kdo za celou tu dobu, co se o Tobruku píše, onen záměr citoval. A vlastenectví? Jistě. Pokud zpracováváte téma a dobu, kdy pojem vlastenectví nebyl vyprázdněný jak poštovní schránka, nemůžete se tomu vyhnout. A já jsem samozřejmě ani nechtěl.

Vztah k armádě, zbraním a válečným dějinám se často získává v rodině. Bylo to tak i u vás, nebo jste k tomuto tématu přišel jinými cestami?

Ne, u nás v rodině nic takového nebylo, nikdo nebyl profesionálním vojákem či něčím podobným. Jediný, kdo nosil uniformu, byl můj dědeček, který přes třicet let pracoval na dráze jako traťový dělník. Za vším stál můj obrovský zájem o dějepis a historii.

Proč vás zajímá zrovna téma války? A soustřeďuje se jen na druhou světovou?

Od dětství jsem se zaměřoval na dvě období. Prvním je antický svět, druhým právě dějiny 20. století, respektive jeho první poloviny. Obě světové války, které se v těchto dekádách odehrály, navždy poznamenaly osud lidstva. A z mého laického historického pohledu pak nejvíc válka druhá. Jejími traumaty žije náš národ dodnes, její důsledky se promítají do dnešních dnů, i když mnoho lidí by to nenapadlo ani ve snu. Pokud se tedy zaměřujete na toto jedno specifické období a studujete ho ve všech aspektech, logicky se pak dopracujete i k tomu, že bez problémů a s potřebnými znalostmi hovoříte i o armádě a zbraních, protože i na tyto dvě – řekněme – podkapitoly se vztahuje princip dějinné příčinnosti.

Zabýval jste se myšlenkou na film Tobruk delší dobu? Je to splněný sen?

Ne, natočit Tobruk nikdy mým snem nebylo, i když mně to často média podsouvají a já vůbec netuším proč. Tobruk, bitva o něj, účast československých vojáků v ní, to byl od začátku rám obrazu, do něhož jsem chtěl zakomponovat myšlenky a nápady, které se zrodily v mé hlavě po přečtení novely amerického autora Stephena Cranea Rudý odznak odvahy. Tato kniha je světovým bestsellerem, ale u nás ji zná jen hrstka lidí stejně jako kupříkladu Craneovu fantastickou poezii. Taky není divu, jde o díla stará přes sto let... Většina lidí žije jen dneškem a tato novela vyšla v jednom newyorském nakladatelství v roce 1897. Nicméně právě ona se stala iniciátorem celého projektu, tou pověstnou jiskrou, která zapálila moje odhodlání to téma zpracovat. Boj o Tobruk a rok 1941 je jen formou, příběh filmu, osudy vojáků a vůbec to, o čem film pojednává, je obsahem, který tu formu naplňuje.

Agáta Pilátová, publicistka

Foto 2media.cz/Ibra Ibrahimovič

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 9. září.



   Jak to vidí Petr Koudelka
     Fejeton
 
   Chvála inspirace

     Coldplay
 
   Volejte Šestku a diskutujte!
     Téma