Jiřina Šiklová, socioložka

O fotografiích a historické paměti

Vzpomínky na určité událostí nám pomáhají uchovávat nejen učebnice dějepisu, ale také (a v současnosti možná především) obrazové reflexe těchto událostí ve fotografiích a filmech.

Nacistickou okupaci z března 1939, následující po podepsání dohody v Mnichově z roku předchozího, máme spojenou především s černobílou fotkou, na které lidé na Václavském náměstí bezmocně a mnozí s pláčem přihlížejí vjezdu německých vojáků na motocyklech se sajdkárami.

Na fotografiích z okupace v srpnu 1968 jsou zase nejčastěji sovětské tanky a rozhořčení občané, snažící se vojákům vysvětlit, že v Československu žádná kontrarevoluce neprobíhá. Hodně snímků také znázorňuje Pražany vylepující v ulicích plakáty. Na některých fotkách „železné maringotky“ hoří, na jiných je zachycena československá vlajka, na dalších vidíme krev.

Symboly jedné i druhé okupace jsou jasné. Vypovídají o postojích občanů – v obou případech byli odhodláni se okupantům postavit, obě invaze však skončily podobně. Podrobením se.

V naší kolektivní paměti se symboly vytvořené často zveřejňovanými a „typickými“ fotografiemi propojují. Předává se jimi odkaz novým generacím. I tak se vytváří podvědomý, ale o to hlubší obraz o určitých událostech a vlastně i o charakteru národa. Tento obraz pak inspiruje k podobnému jednání další a další generace.

Při opětném studování historických faktů jsem objevila v roce 1992 v Lidových novinách prvně publikovaný jmenný seznam více jak deseti tisícovek osob, které byly dle usnesení Komunistické strany Československa zařazeny mezi představitele a nositele „pravicového oportunismu“ a organizátory protisocialistických kampaní.

Seznam byl vypracován na začátku roku 1970. Všichni, kteří na něm figurovali, měli být propuštěni z práce a v následujících letech pronásledováni. Ve většině případů se tak stalo. Dnes už víme i to, že dalších tři čtvrtě milionu lidí muselo změnit zaměstnání, bylo degradováno, více jak sto tisíc osob emigrovalo.

Generální prokuratura v této evidenci uvádí i data narození. Mezi „vyhoštěnými“ převládají pětačtyřicátníci, tedy lidé s nastartovanou profesní kariérou. Všichni byli nahraženi lidmi poslušnějšími, kteří věděli, že je lepší přikrčit se a mlčet. Toto přesvědčení předávali svým dětem. Dnes jsou z těchto dětí padesátníci, a tak od nich nemůžeme čekat odmítnutí názoru, s nímž nesouhlasí, ani ochotu riskovat svoji kariéru.

A poučení z toho vyplývající? Uvědomme si, jaké fotografie, ve zkratce vyjadřující naše postoje, předáváme dospívajícím a jak tyto obrázky, a tím i zachycované události před nimi hodnotíme.

I fotografie mohou být poselstvím pro budoucnost.



   Jak to vidí Petr Koudelka
     Fejeton
 
   Chvála inspirace

     Coldplay
 
   Volejte Šestku a diskutujte!
     Téma