Číslo 40 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Vladimírem Mišíkem.

 


 


 

 

 

 

 

 

 




O (ne)úspěšných výpravách

Vzájemné sbližování komerční a veřejnoprávní obrazovky mívá obvykle podobu kvartálních recidiv pokusů České televize ukousnout si větší díl z diváckého koláče. Pevnost prostoduché víry, že toho lze dosáhnout bez ústupků a podbízení se nižším pudům publika, přitom bývá až dojemná. Změny na televizní mapě pokrytí diváckých zájmů však nejsou vyloučeny ani z iniciativy druhé strany. Výpravou do krajin s dosud výhradně veřejnoprávní působností se po prázdninách překvapivě přihlásila Nova.

Po nedávné komerčně úspěšné zteči a přizpůsobení klasického „dietlovského“ seriálu vlastním potřebám, se rozhodla zkusit štěstí v žánru solitérních televizních dramat. Odhadovat po odvysílání první z dvanácti Soukromých pastí, jak dopadne celý projekt, by bylo předčasné. Už první, kterou scenáristka a režisérka Lenka Wimmerová nazvala Něžný vetřelec, naznačila, že posun od pásové výroby směrem k tvorbě nemusí ani v případě komerční televize zůstat navždy tabu. Pomineme-li zavedenou daň v podobě fotogenické exkluzivity kulis, měli diváci příležitost shlédnout až nečekaně věrohodný a působivý příběh mladé ženy, která musí zvolit mezi vysněnou prací a mateřstvím. Kvalitativní rozdíl v přístupu názorně dokládá proměna hereckých výkonů. Zejména Tatina Vilhelmová a Libuše Šafránková v rolích dcery a matky předvádějí téměř antitezi figurkaření, které suverénně vládne dosavadní dramatické produkci obou komerčních televizí.

Šanci, že podobné angažmá může být pro herce víc než pouhou příležitostí k vylepšení rozpočtu, svým způsobem potvrzuje i další z poprázdninových „nováckých“ dramatických novinek – série Kriminálka Anděl. Pokus o domácí podobu současné detektivky s kolektivním hrdinou, poučený jak někdejším Pitavalem z velkého města, tak desítkami zahraničních vzorů, sice zatím občas troskotá na snížené schopnosti scenáristů vyfabulovat nosnou zápletku a zvěrohodnit psychologii a jednání postav, přesto je příslibem do budoucna. Solidní, řemeslně zvládnuté komerce, k níž mohly (a měly) patřit detektivky z rodu Kriminálky Anděl, je v nabídce všech tuzemských televizí pořád málo.

Tradiční výzvou děděnou na Nově už téměř patnáct let je touha stvořit původní sitcom. Nejnovější Comeback je důstojným pokračováním Nováků, Hospod, Policajtů z předměstí, či jak se jmenovala všechna dosavadní novácká fiaska utrpěná na strastiplné cestě k vytouženému cíli. Skutečně pozoruhodná je na nejnovějším utrpení na pokračování snad jen umanutá neochota další generace žertéřů pochopit základní princip fungování všech úspěšných sitcomů. Bez suverénně zvládnutého umění zkratky, gradace, a především neutuchajícího přívalu pointovaných slovních a situačních gagů, mohou populární herci poulit oči a šklebit se sebevíc (výkon Tomáše Matonohy je v tomto směru téměř na hranici fyzických možností!) a playbacková klaka může třeba zbořit studio, přesto nemá žádný smysl se do ničeho podobného vůbec pouštět. Příležitost ke konfrontaci se sitcomovou klasikou v podobě Primou reprízovaných Přátel či aktuálními Ajťáky na obrazovce České televize je nemilosrdná.

Jan Svačina, publicista



  Jak to vidí Ivan Kraus
   Fejeton
 
   Příliš decentní chlebíčky

    Pořiďte si
 
   Rok 1938 - bitva o vlny
   Téma