Číslo 40 / 2008.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvákem.
Vladimírem Mišíkem.

 


 


 

 

 

 

 

 

 

 




Rudolf Matys, publicista

Potěšující bilance

Už několikrát jsem si na této stránce povzdychl nad ústupem původní rozhlasové hry z oné výsostně prestižní pozice, jakou požívala zejména ve „zlatých“ letech šedesátých. V posledních týdnech jsem však měl příležitost si toto své skeptické mínění přinejmenším poněkud opravit. Jako člen poroty „dramatické kategorie“ letošního ročníku soutěže Prix Bohemia Radio jsem si totiž „povinně“ a víceméně souvisle vyposlechl tří desítky do této soutěže přihlášených rozhlasových dramatických děl, která byla vysílána v posledních dvou letech, a musím hned říct, že to byl pro mne velice cenný bilanční zážitek.

Mezi těmito hrami (i dramatizacemi), pocházejícími z produkce pražských slovesných redakcí i regionálních studií Českého rozhlasu (dvě hry, oplývající skvělými hereckými výkony, přihlásil do soutěže i Slovenský rozhlas), patřilo původní domácí tvorbě celkem osmnáct titulů. To není jistě zanedbatelný počet, ale mnohem podstatnější je, že tu jde o kolekci velice rozrůzněnou, různorodou jak tematicky, tak v použití výrazových prostředků. Kromě zralých autorů, jejichž hry už patří k moderní rozhlasové klasice (Milan Uhde, Daniela Fischerová, Přemysl Rut), si vyzkoušeli chuť rozhlasových studií i dramatici, jejichž doménou byla především divadelní scéna (Arnošt Goldflam, David Drábek), a zvlášť potěšující je to, že si rozhlas v posledních letech pro sebe objevila i celá řada autorů mladé a střední generace, jejichž jméno si už získalo svůj zvuk v jiných literárních žánrech, hlavně v próze a v poezii (Jáchym Topol, Kateřina Rudčenková, Radek Malý, Tomáš Kafka, dvojice Petr Pýcha – Jaroslav Rudiš), což zřejmě nemusí být bez významu pro přitažlivost rozhlasového média i pro další autory, a doufám, že také pro výraznější zájem literárně poučenějšího segmentu posluchačské obce.

A právě toto zřetelné obohacení a rozšíření autorského spektra nutně přineslo ono již vzpomenuté významné rozhojnění formálních přístupů, výraznou diferenciaci rozhlasových poetik. Vedle přesně konturovaných, na neúprosné logice vystavěných a vtipně vypointovaných dějových linií, poučených na poetice absurdna (Přemysl Rut), třeba stavebně celkem uvolněný, vrstevnatý asociativní proud „pocitové“ dramatické koláže Radka Malého. Do zřetelného etického poselství ústící „modelový“ novozákonní apokryf v prvotině olomoucké autorky Markéty Fiedlerové zase až extrémně kontrastoval s neskrývaně autobiografickým, vypjatě erotickým deníkovým příběhem Kateřiny Rudčenkové... A v jak jiném světě jsem se ocitl, když jsem po hrách naplněných primérní, syrovou životní látkou a stejně nefiltrovaným, často i velice drsným slovníkem vstoupil do prostoru přesně prokreslované psychologie a kultivovaných stylizačních prostředků, v jakém se i tentokrát pohyboval před nedávnem uvedený dramatický opus Daniely Fischerové!

Zdá se, že někdejší slavná „vlajková loď“ slovesné rozhlasové tvorby začíná své plachty opět napínat a rozvinovat do větší šíře. Svého někdejšího, svým způsobem výlučného postavení ovšem už jistě nedosáhne, na to se situace v daleko bohatším světě médií i preference „konzumentů“ oproti šedesátým letům až příliš změnily. Ale nevadí: v každém případě je dobře, že rozhlasová hra žije a znovu se rozdýchává, a je jistě nutno ocenit i to, že rozhlas veřejné služby na její tvorbu a realizaci poskytuje potřebné prostředky. Vždyť tento žánr nikdy nebyl (a stále není) ničím menším než plnohodnotnou, integrální součástí národní kultury.



  Jak to vidí Ivan Kraus
   Fejeton
 
   Příliš decentní chlebíčky

    Pořiďte si
 
   Rok 1938 - bitva o vlny
   Téma