Písničkář, jenž navždy zůstal umělcem národním

Písničkáře – a také herce – Karla Hašlera není třeba blíže představovat. Mnohé jeho melodie zlidověly, i některé filmy vstoupily do zlatého fondu tuzemské kinematografie. Jenže Hašler byl znám i příchylností k ženskému pohlaví, takže po něm zůstalo několik potomků ne právě manželských. Thomas Hasler, jehož matkou byla brněnská Němka a jenž se narodil nedlouho před otcovou mučednickou smrtí v koncentračním táboře, vyrůstal od dětského věku v Americe. Až v důchodu jej začaly zajímat rodové kořeny. V Praze, kam přijel pátrat po otci, se jej ujal spisovatel Arnošt Lustig, jenž rovněž zažil hrůzy nacismu. Tak začíná dokument Písničkář, který nezemřel, který v neděli 14. prosince ve 20 hodin uvede ČT 2.

Hasler a Lustig společně procházejí místa, která mohla (ale také nemusela) mít něco společného s Hašlerem – hospody a kabarety, filmové ateliéry, kdysi vyhlášené, ale dnes zpustlé barrandovské terasy, navštíví koncentrační tábor Mauthausen. K tomu si vyslechnou zasvěcené úvahy různých znalců, historiků i umělců, kteří se zpravidla ujímají role dočasného průvodce po té které lokalitě.

Režiséři Josef Lustig a Marek Jícha vtiskli filmu jistou upovídanost. Průběžně znějí úryvky z dopisu, v němž Thomasova matka vylíčila poslední měsíce Hašlerova života, souběžně ovšem vstupují do děje další komentáře, předčítané jak mužským, tak ženským hlasem – a vše zahušťují početná svědectví, přibližující osudy písničkáře. Snímek ovšem nestaví jen na verbální stránce, autoři vyhledávají stařičké fotografie a především začleňují úryvky z Hašlerových filmů, zvláště těch, ve kterých sám hrál.

Připusťme, že soudnějšímu diváku může vadit zveličená a poklonkující úcta: Hašlerova úloha v meziválečném Československu je dokonce srovnávána s Masarykovým přínosem. Navíc autoři pracují s údaji ne vždy dostatečně ověřenými. Tak třeba není pravda, že by za okupace byla zakázána hymna Kde domov můj, ta dokonce byla zpívána i při oficiálních příležitostech, nejlépe s rukou poslušně vztyčenou k nacistickému pozdravu. Rovněž není zcela jasné ani prokázané, kdo mohl Hašlera, jenž se netajil svým zesměšňujícím vztahem k okupantům, udat. Ale přese všechno musíme být rádi, že taková shrnující výpověď vůbec vznikla, protože se ke svým národním klasikům často chováme macešsky.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Žhavá současnost –
  umělá a chladná

  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Šlaky zpod Jirousova perlíku

   Nalaďte si

 
   Písničkářky dětem

   Pořiďte si