Jan Kučera, dirigent, klavírista, hudební skladatel

Jste tak pracovitý, jak se na první pohled zdá?
Řekl, bych, že mám spíš záchvaty pracovitosti a záchvaty lenosti. Obojí extrémní. Dvořákův rituál vstát v pět ráno a napsat minimálně čtyřicet taktů partitury, to každodenní plné soustředění hledám a chci k němu dospět.

Kdy jste se chtě nechtě musel se vší vervou vrhnout do práce?
To vím přesně! Vloni, kdy se mi sešlo několik koncertů se SOČRem. Zároveň jsem se připravoval na dirigentskou soutěž Pražského jara. Doma se mi nashromáždilo asi pětadvacet velkých partitur.

Jak z toho ven?
Je potřeba se nezbláznit a vzít to postupně. Zapnout všechny síly,  stanovit si priority, najít vlastní rezervy, šetřit časem. A těšit se na prázdniny. Naštěstí mám dobré nervy. Vždycky si říkám, že lidi v publiku se nepřišli dívat na nějaké rozklepané, ztrémované, chybující stvoření.

Na konzervatoři jste původně studoval kompozici. To jste už ve čtrnácti věděl, že se chcete stát skladatelem?
Ve třech letech jsem začal hrát na klavír a od počátku jsem tíhnul daleko víc k improvizaci než ke cvičení. Už ve školce jsem brnkal písničky odposlouchané z rádia. Moji zlatí rodiče mě vždy nesmírně podporovali. Když mi bylo zhruba deset let, vzali mě na konzultaci do Prahy. Navštívili jsme Ivana Klánského, Petra Ebena a Valentinu Kameníkovou. Všem jsem hrál na piano a zároveň improvizoval. Vzácně se shodli, že by bylo lepší, abych tyto své sklony využil a jako hlavní obor si zvolil skladbu, nikoliv klavír. Nemohli jsme je neposlechnout.

Jakou roli vůbec sehrálo ve vaší kariéře rodinné zázemí?
Pocházím ze Železné Rudy na Šumavě a všichni mí příbuzní amatérsky muzicírovali. V našem rodě je i jedna výrazná osobnost, ke které se hrdě hlásím, Karel Polata ze Sušice. Měl slavnou dechovku a jezdil s cirkusy po celém světě. Hrál nádherné šumavské písničky, které se mě dodnes při poslechu archivních nahrávek bytostně dotýkají. Koukala byste, jak je umím krásně hrát na akordeon.

Které další momenty byly pro váš vývoj určující?
Velmi rád vzpomínám na kouzelnou atmosféru let na konzervatoři. Klavír jsem studoval u Jiřího Tomana, skladbu mě učil Bohuslav Řehoř. Nechával mně volnou ruku, do ničeho mě nenutil a přitom mě dokázal zpovzdálí vést. Později jsem se dal i na dirigování a obor jsem absolvoval u všech, kdo tam tehdy učili: pánové Košler, Farkač, Vodňanský, Kasal a Miriam Němcová. Ta pestrost byla zřejmě ku prospěchu. A pak přišlo osudové setkání s Vladimírem Válkem.

Kdy a jak k němu došlo?
V pátém ročníku konzervatoře jsem pořádal s přáteli koncert z vlastní tvorby a ze skladeb svých vrstevníků. Jeden kousek přednesl Epoque Quartet, jehož primáriem tehdy byl Martin Válek, syn pana šéfdirigenta. Já jsem to celé dirigoval, pan šéf tam přišel a nabídl mi možnost konzultace. Pak jsme se párkrát skutečně sešli a on se mě nakonec ujal jako externí pedagog v absolventském ročníku konzervatoře. Díky tomu mě potkalo neuvěřitelné štěstí: když jsem absolvoval konzervatoř, dirigoval jsem před vyprodaným Rudolfinem SOČR a ještě jsem si tam provedl tři vlastní symfonické básně. Bylo to báječné, velkolepé!

Jak vypadaly vaše hodiny?
Nečekejte, že bychom se nějak scházeli u klavíru a říkali si, kudy povede ta ručička. To ne, techniku jsem už jakousi měl. Pan šéf udělal neuvěřitelnou věc, hodil mě do vody! Postavil mě před osmdesát dlouholetých profesionálů a já jsem se s tím musel nějak vyrovnat. Snad jsem obstál, protože naše spolupráce se postupně rozšiřovala.

Co vás naučil?
Samozřejmě spoustu technických a praktických fines, třeba jak se s taktovkou nekymácet, jak mluvit pěkně nahlas, že se při zkouškách neříká „b“ a „c“, ale že hrajeme „od Boženky“. Jeho styl dirigování jsem tehdy dost kopíroval, tomu se samozřejmě nedalo vyhnout. Proč taky? Přišlo mi, že se muzikantům pod ním musí dobře hrát! Dnes se sice snažím hledat vlastní výrazivo, ale jeho technický základ, čistý, přehledný styl, který se mi na něm vždycky líbil, ten ctím. To, že mi jako svému jedinému žákovi předává padesátileté zkušenosti z oboru, mi připadá až astrální...

Jitka Novotná, publicistka

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas – na stáncích od 2. 11.



  Žhavá současnost –
  umělá a chladná

  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Šlaky zpod Jirousova perlíku

   Nalaďte si

 
   Písničkářky dětem

   Pořiďte si