O jubilejních reflexích

Podobně jako hrané filmy, liší se i dokumenty formou, obsahem, žánrem, ale i určením a způsobem, jakým s nimi televize zachází. Tradiční příležitostí k uvádění dokumentárních reflexí historických událostí, epoch a osobností jsou různá výročí. Letošní rok osmičkových jubileí poskytl takových důvodů víc než jiný. Několik „výročních dokumentů“ překračujících obvyklý standard nabídla obrazovka i v minulých týdnech.

Lživý výklad dějin patří k pilířům každé diktatury. Čtyři desetiletí komunistické totality dokázaly zdeformovat naši vlastní historickou paměť způsobem, který se nepodařilo dodnes napravit. K největším morálním i faktickým dluhům patří ztráta obecného povědomí o zásadním významu působení šedesáti tisíc legionářů v Rusku pro vznik samostatného Československa a získání mezinárodního respektu pro nově vzniklý stát. Dvojdílný dokument Hany a Zdeňka Všelichových Tenkrát byl Bůh příliš vysoko a Tenkrát byl Bůh příliš vysoko… a neodpovídal, který uvedla Česká televize 28. října, logicky nemohl tento dluh splatit. Přesto patřil k působivým dokumentárním reflexím a smysluplným připomínkám státního svátku. Mimo jiné i tím, jak vyvážil osobní rovinu konkrétních lidských osudů a dějinný rozměr líčených událostí.

Dramaturgickým počinem výrazně překračujícím zavedenou jubilejní praxi byl způsob, jakým Česká televize připomněla letošní sedmdesáté výročí Křišťálové noci. Sugestivní svědectví o vyvražďování židovského národa německými nacisty, které zprostředkoval ve svém dokumentu Šoa Claude Lanzmann, se svým významem a dosahem vymyká zažitým kánonům dokumentárního filmu. Skutečnost, že se Česká televize odhodlala uvést devítihodinový monument vcelku, si zaslouží uznání. Bez ohledu na to, kolik diváků lavinu faktů a emocí u obrazovky psychicky uneslo a reálně fyzicky vydrželo. Důkaz trvalé potřebnosti existence veřejnoprávní televize je málokdy názornější.

Nepochopitelný je naopak důvod, proč Česká televize svého času přenechala komerční „konkurenci“ jeden z nejpozoruhodnějších domácích filmových projektů celé popřevratové éry – časosběrný dokument Občan Havel. S ohledem na jména Pavla Kouteckého, který půl druhého desetiletí natáčel, a Miroslava Janka, který dal za tragicky zesnulého kolegu materiálu definitivní podobu, nelze předpokládat, že by koprodukční vstup Novy výsledek nějak zásadněji ovlivnil. Na faktu, že podobně zásadní film patří na veřejnoprávní obrazovku, to však nic nemění. Už jen proto, aby diváci – a nakonec i osobnosti váhy a významu Václava Havla – příště nemuseli trpět periodickými vpády stupidních reklam. Jako sedmnáctého listopadu večer, kdy Nova uvedla Občana Havla v televizní premiéře.

Jan Svačina, publicista



  Žhavá současnost –
  umělá a chladná

  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Šlaky zpod Jirousova perlíku

   Nalaďte si

 
   Písničkářky dětem

   Pořiďte si