Vražedné důsledky mamánkovy představivosti

Milena Steinmasslová v dramatizaci románu Patricie Hightsmithové Cizinci ve vlakuAmerická prozaička Patricie Highsmithová (1921–1995) se stala slavná hned svou prvotinou Cizinci ve vlaku. Zanedlouho poté, co v roce 1950 její detektivka vyšla, natočil podle ní stejnojmenný film Alfred Hitchcock a pak byla zfilmovaná ještě dvakrát. V říjnu uvedlo Švandovo divadlo českou premiéru dramatizace tohoto románu, jejímž autorem je Craig Warner.

Hra začíná jako nezávazná konverzace dvou pasažérů jedoucích ve stejném kupé. Architekt Guy Haines by si rád v klidu četl, ale mladý švihák Charles Bruno mu nedá pokoj, a když se dozví, že jeho spolucestujícímu je na obtíž jeho manželka, nabídne mu, že ji zprovodí ze světa. Guy by měl ovšem na oplátku učinit totéž s Charlesovým otcem. Architekt se Charlesovým fabulacím jen pobaveně usmívá, za nějaký čas je však jeho žena skutečně zavražděna...

To, co k příběhům Patricie Highsmithové (k jejím výtvorům patří i Talentovaný pan Ripley) přitahuje stále nové interprety, je kromě napětí nejspíš i psychologie postav. Na ní buduje svou smíchovskou inscenaci také režisér Martin Glaser.

Higsmithová svou prvotinu vytvořila v době, kdy se Spojené státy staly rájem psychiatrů a psychoanalytiků. Její Charles Bruno je takřka dokonalou demonstrací oidipovského komplexu. Fixace na matku mu brání dospět a jeho představitel Matěj Hádek pozoruhodně rozehrává všechny nuance jeho rozklížené osobnosti v působivou směs infantilní tvrdohlavosti, rozměklého sentimentu, přebujelé obrazotvornosti, histrionství, nezodpovědnosti i chladné vypočítavosti. Divákovu pozornost pak především poutá, jak tento neurotik dokáže postupně zmanipulovat i tak vyrovnanou a mírnou osobu, jakou je architekt Guy Haines v podání Tomáše Pavelky. Destruktivní psychologický proces odehrávající se před našima očima a kontrastně dokreslovaný patologickým vztahem Charlese k matce (hostující Milena Steinmasslová) vnáší do inscenace větší napětí než pátrání soukromého detektiva Gerarda (Martin Šárský) po spojitosti dvou zdánlivě dokonalých vražd. Atmosféru inscenace náležitě dotváří dramatická hudba Pavla Kaliny.

Bronislav Pražan

Foto Petr Neubert



  Žhavá současnost –
  umělá a chladná

  Jak to vidí Věra Nosková
 
   Šlaky zpod Jirousova perlíku

   Nalaďte si

 
   Písničkářky dětem

   Pořiďte si