Číslo 1 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Janem Krausem.

 

 

 

 

 


Také Václav touží po důstojnosti

Václav – tak se jmenuje rozporný protagonista stejnojmenného českého filmu Jiřího Vejdělka (ve čtvrtek 1. ledna, ve 20 hodin vysílá ČT1). Muž probouzí protichůdné postoje, neboť jeho činy ovlivněné duševní retardací odečítá nejbližší okolí jako projev zlomyslnosti. Nechce vědomě ubližovat, jeho počínání kolísá mezi hravostí, dobrými úmysly, které se rozpadly vniveč, a zarputilým vzdorem, to když počne po stěnách a dveřích psát nactiutrhačné nápisy, když zbraň namíří i proti vlastnímu bratrovi.

Ivan Trojan dosáhl obdivuhodné jednoty v základním nasazení výraziva, které udržel od první záběru do posledníhoVáclav snadno podléhá zákeřnému našeptávání, obtížně se domlouvá i s matkou, která jediná nad ním drží ochrannou ruku. A nad vším se vznáší přízrak již nežijícího otce, někdejšího sportovního reprezentanta, jehož postihl tragický osud. Při pohledu na titulního hrdinu si zajisté můžeme vybavit Otíka z Menzelovy komedie Vesničko má středisková. Jenže Vejdělek komediální spár zatlačuje do pozadí, pojednává hlavně o ochotě lidí přijímat někoho lehce odlišného, o míře solidarity i schopnosti odpouštět.

Scénář k filmu, působivému hlavně v dialogickém uspořádání, napsal ve spolupráci s režisérem Marek Epstein, který odolal pokušení uměle vyhrocovat konflikty, třebaže Václavův osud spěje k tragickému zlomu. Režisér pak bez sebemenšího zlehčení, s nepředstíraným soucitem i sympatiemi k protagonistovi, postihl s mimořádnou věrohodností vesnické prostředí jak v reáliích, tak vztazích – a není rozhodující, zda líčí sklonek minulého režimu nebo dnešek.

Největší tíha zodpovědnosti dopadla na představitele titulní role. Ivan Trojan popřel své předešlé výrazové stereotypy, v nichž se již docela uhnízdil, a stvořil bez jediného okamžiku zlehčující nadsázky úchvatný portrét člověka, jenž trpí pro svou mentální odlišnost od ostatních a snaží se proto – aspoň pro sebe – získat aspoň zdání rovnocennosti. Trojan doplnil zdánlivou maličkost: fortelně sestrojené postavě vdechl život. Co všechno však za touto jednoduchou větou nalezneme! Herec dosáhl obdivuhodné jednoty v základním nasazení výraziva, které udržel od první záběru do posledního. Ani na okamžik nevypadává z jednou nastavené linky, kterou s péčí roztírá do nejmenších podrobností. Za svůj výkon právem získal Českého lva.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Churchill nebo Ptahhotep?
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Dvacet tři hodin v podzemí

   Nalaďte si
 
   Divnopisci na cestě
   z Damašku do Nekmíře

  Téma