|
Divnopisci na cestě z Damašku do Nekmíře
Daskabát, Mrkvojedy, Škrle, Žopy, ale také Olomouc, Znojmo,
Pyšely, Koloděje... Historii a současný život v místech s
neobyčejnými názvy, ale především to, jak ony názvy vlastně
vznikly, mapuje druhý díl knižní verze úspěšného rozhlasového
seriálu a také televizního pořadu Divnopis. Když název vsi
probouzí ve fantazii různá vysvětlení, je to ten nejlepší
terén pro tým Divnopisu – Marka Janáče, Pavla Tumlíře a Milana
Harvalíka. Z knihy Divnopis 2 přinášíme na ukázku příběhy míst
Damašek a Nekmíř.
Damašek
bez muezzina
Dá Mašek šek? Či dá raději dáma šek? Nedá-li dáma šek a ani
nedá Mašek, nebude na damašek, za což dáma Maškovi nadá.
Znělo nám to jako divná varianta slabikářových říkánek, když
jsme se tak šinuli k Damašku a uvažovali, jestli tam uzříme
špičaté válce minaretů anebo alespoň muezzina, klanějícího se
pětkrát denně směrem k Mekce. Abychom tu služební cestu
obhájili před koncesionáři, zkoumali jsme ještě před výjezdem
vzdálenosti od toho syrského Damašku (ať zbytečně nepálíme
benzin). Tak prosím Damašek u Třemešné je od něj vzdálen
rovných 2430 km a Damašek u Pusté Rybné 2480 km. Do Pusté jsme
nejeli, to už na nás bylo moc daleko (myšleno od pravého
Dimašk aš-šámu, ležícího v Sýrii, samozřejmě).
Ale vezměme to pěkně popořádku. Minaret – nic. Muezzin – nic.
O šecích už ani nemluvě. Pár domků rozesetých kolem ulice, to
je Damašek. Nakonec proč by nebyl? Když může být Damašek
mužské příjmení (k 9. 5. 2007 u nás toto jméno nosilo 67
lidí), proč by nemohla existovat vesnice, ne?
„Damašek?“ zahloubá se paní Marie Kutnohorská. „Skanzen,
skanzen mi to nejspíš připomíná. My jsme si z toho vždycky
dělali srandu, že jsme z Damašku. Když jsem to v Krnově někomu
cizímu řekla, každý se divil. Jen to teplo tu celý rok nemáme.
Kdybych chodila víc opálená, snad by mi to i věřili,“ říká
žena.
„Byl tu veliký dvůr, všecko tu bylo německé, pamatuji si jako
holka, jak sem jezdili páni na polovačku. Tady měli posezení.
I hospoda tu byla při zámku. Podívejte se, jak to skončilo.
Bezdomovci to tu všechno rozebrali,“ vykládá paní Margita
Jašová a ukazuje na ruiny kdysi výstavní budovy.
„Tady byl nějaký Němec a ten se jmenoval Damasche,“ tvrdí
s neochvějnou jistotou pan Bohumil Robenek. „Podle něho se to
tu všechno jmenuje. Měl v Jindřichově zámek.“
Jinou verzi nám vykládal pan Pavel Schwarz. „To máte třeba:
v Paskově postavili domy a jeden z nich, protože byla zrovna
válka v Port Artuře, pojmenovali Port Arthur. Lidi si to ale
zkomolili na Pod Artur. Pak byla válka o Drinopol, a hned se
tomu říkalo Drinopol. Tak se objevil i Betlém a stejným
způsobem možná vznikl i Damašek – že to bylo možná historicky
spojeno s Damaškem v Sýrii. Buď tam někdo přicestoval, nebo
nějak podobně.“
„Ále kde,“ mávne rukou rezolutně pan Bohumil Robenek, jako by
slyšel největší pitominu v životě.
„To je blbost! To je podle toho Němce. Damasche se jmenoval a
tady to bylo jeho letní sídlo. Já pamatuju jako kluk, tam se
dalo chodit i bosky. Tam byla aj vyvařovna, pořádek tam byl,
no Němci.“
Když
si uděláme malou rekonstrukci toho, co všechno je s Damaškem
spojeno, zjistíme, že krom těch dvou osad na našem území a
města existuje i damašek s malým „d“. Byla to látka, ze které
se šilo takové jemnější, lepší povlečení na postele, tkanina
jemná tak, že se v ní zdály snad až orientální sny. Tento
damašek také pochází ze Sýrie, ale se zeměpisnými názvy
českých vesnic nemá nic společného. Pak tu máme damascénskou
ocel – čepele šavlí s nezaměnitelnou strukturou železného
materiálu, vzniklou mnohonásobným kováním. Šavle z damascénské
oceli byla pružná, a přitom neobyčejně pevná. Pokud by někdo
chtěl poukázat na houževnatost lidí v kraji, kde leží Damašek,
mohl by zvolit i tento název.
Vznik místních jmen Damašek ale souvisí přímo se syrským
městem. Jeho znalost se k nám rozšířila společně s biblí.
V dobách po porážce husitského hnutí byla v Českém království
stále spousta lidí oddaných myšlence kalicha, kteří utíkali
před katolickým vlivem do nepřístupných, v soutěskách a
hlubokých lesích ukrytých koutů země a zakládali tam obce,
které pojmenovávali v duchu své víry. Nejznámější a největší
místo pojmenované podle biblického jména je Tábor, který
vznikl rovněž v souvislosti s husitstvím už roku 1420. Stejně
vznikly obec Betlém, rybník Jordán, kopec Oreb a celá řada
dalších zeměpisných názvů vycházejících z biblických jmen.
Však také necelé dva kilometry východně od Damašku u Pusté
Rybné se nachází Betlém, který nám tuto úvahu dokazuje.
„Je to tu hodně špatné. Jeden čas tu už bylo všechno ‚na
dožití‘, tedy nikdo tu nedal na opravy ani korunu. Jenže to
dožití mohlo taky trvat třeba sto roků. Dneska už si to tu
lidé opravují, je tu spousta chatařů,“ povídá Vincent Cicoň a
ilustruje, jaký to s těmi českobratrskými osadami bere po
staletích konec.
Damašek v Sýrii je považován za nejstarší trvale osídlené
město světa. Prý bylo založeno už před deseti tisíci lety,
v době, kdy u nás běhali chlapi s oštěpy a kamennými sekerami.
V tom našem Damašku to vypadá, že to tu lidé brzy opustí, ale
i přesto jej doporučujeme. Na dovolenou, na výlet, prostě pro
klid duše.
V Nekmíři se (pořád) střílí
Blížil se večer. Další z těch sychravých nocí zimy z počátku
15. století. Na cestě k Nekmíři byly ve sněhu stopy asi tří
set lidí, sedmi vozů a hrstky koní. Na jednom z nich jel
zachumlán do pláště jednooký velitel. Mířili k nekmířské
tvrzi, kde žil odpůrce husitstkého hnutí Hynek z Nekmíře.
Husité
už byli na dohled Nekmíře, když z dálky zaslechli zlověstné
dunění. V zimním tichu to znělo, jako by se spustil ohromný
déšť z kamenů, které tlumeně dopadají na zmrzlou zem. Jezdci!
Na každého husitu sedm rytířů. Což, jistě uznáte, nebylo fér.
A tak se bratr Žižka naštval a řekl si: „Když vy tak, tak já
takhle!“ a nechal povozy seřadit do jakési hradby, mezi ně
přikázal rozmístit kanóny, chlapi si vylezli na vozy a čekali.
Kdyby se to dnes filmovalo, mohla by se kamera chvíli kochat
pohledy do sebejistých obličejů útočícího rytířstva, párou
vyletující z nozder vyšňořených koní a dalšími atributy
neodvratného střetu. Rytířům by bylo možno číst z kukučů, že
přes ty usmolence se stačí přehnat a koňská kopyta udělají
práci sama. Jenomže filmařský kečup by tekl takřka výhradně
z prostřelených kyrysů šlechty a koně, splašení střelbou
husitských tarasnic, by na zemi nechávali prochladnout a
nastydnout své těžké pány.
O bitvě samotné toho historikové vědí poměrně málo, proto se
omlouváme, že jsme se dopustili jistého zlehčení neblahé
události. První historické použití vozové hradby ale
nezpochybňuje nikdo. S trochou nadsázky by se dalo říci, že
Nekmíř je díky zmíněné bitvě jednou z nejvýznamnějších obcí
tohoto období našich středověkých dějin. Pokud by rytířská
jízda Žižku přemohla, husitské války by mohly skončit brzkou
porážkou povstání. Což by se jistě líbilo onomu Hynkovi
z Nekmíře, který ovšem toho dne padl.
Pokud dorazíte do Nekmíře a dáte se úvozovou cestou k místu,
kde Klub českých turistů zavěsil pamětní tabulku, zjistíte zde
sice, že k bitvě došlo 2. prosince 1419, jenomže většina
historiků se dnes přiklání spíše k tomu, že se masakr konal až
v lednu 1420. Bezpečně víme alespoň to, že byla zima, že Žižka
zvítězil a že nekmířskou tvrz pobořil. Co nám jaksi nesedí, to
je místo bitvy.
„Žižka válčil tady nahoře,“ zasvěcuje nás do místopisu paní
Vlasta Kliková a překvapuje nás novou informací: „Tam se říká
Na Rusech.“
Zaujati hned pátráme po původu takového pojmenování.
Žena nezaváhá: „Nó, asi museli taky holt ty Rusácí tu bejt...
asi už tenkrát,“ naráží nejen na více než dvacetileté
„dočasné“ setrvání sovětské armády na našem území po roce
1968. V okolí se totiž traduje, že v napoleonských válkách tu
padli vojáci ruské národnosti a byli na tomto poli pochováni.
Při kopání základů pro rodinné domky tu prý dokonce byly
nalezeny zbytky rakví a lidské kosti. Je to ale jen
vyprávěnka. V době napoleonských válek nedošlo v Nekmíři ani v
okolí k žádné bitvě, ale měli zde ležení ruští vojáci, kteří
tady pochovali kamarády. Ale zpět k Žižkovi.
„Klub
turistů dal pamětní desku směrem na Všeruby (za zámkem)
v Nekmíři – na horizontu v polích,“ ukazuje pan Josef Pangrác
tím směrem, kde je na stromě dřevěná tabulka, a upozorňuje, že
existuje i další názor, kde mohlo k bitvě dojít: „Mělo by to
být na takzvané Smrtelnici, což je směrem na obec Tatiná vlevo
nad pomníkem Jana Nepomuckého. Hned za ním je velikánské pole
a někde na něm – kde přesně, to nevíme – se ta dvě vojska měla
utkat.“
Turisté jsou většinou spokojeni, že se mají u čeho vyfotit.
Pro nekmířské obyvatelstvo je to ale místní záhada. Pan
Pangrác dává přednost druhé variantě místa bitvy.
„Podle čeho se to jmenuje Na Smrtelnici, to nevím, ale není to
tak zajímavé jako místo nedaleko odtud, kde se říká Na
Kobylce. Při práci na polích a při údržbě lesa tam byly
vyhrabány kosti koní. Z toho je podle historiků prokazatelně
dáno, že tam byli pochováni koně padlí při bitvě,“ dodává
Pangrác.
Po původní tvrzi už v Nekmíři mnoho nezbylo. Místo ní vyrostl
zámek, který je nyní v bídném stavu. V jeho areálu si lidé za
peníze hrají na moderní bitvy s pistolkami naplněnými
potravinářským barvivem. To spolehlivě označí „zastřelené“
hráče. Že by genius loci? Snad. Střílení k Nekmíři tak nějak
patří. Snad jen při výkladu názvu obce se palby od boku
vyvarujeme.
Místní jméno Nekmíř končí měkkou souhláskou. Z toho se dá
usuzovat, že je obec pojmenována podle jména svého zakladatele
a že k původnímu osobnímu jménu Nekmír nebo Nekměr se přidala
přivlastňovací přípona -j?. Čím si Nekměr toto jméno
zasloužil? Podle starších bádání by mohlo souviset se srbským
osobním jménem Něgomir. Komponent mir dříve znamenal svět
(někdy však i přídavné jméno „velký“) a Něgo- se relativně
běžně objevuje ve slovanských osobních jménech. Máme
kupříkladu jména Ubyněga, Mironěga, Dobroněga a další, ve
kterých ono -něg(a) najdeme. Starý význam výrazu něga byl
zřejmě „ovzduší laskavé péče“. Spojitost mezi jménem Nekměr a
Něgomir se však zpochybňuje. Novější výzkumy upozorňují na
podobnost polského místního jména Niechmirów (v historických
zápisech Nyekmirov) a na české místní jméno Knířov, jehož
některé staré doklady nemají –n-, ale –m-. Osobní jméno Kníř,
z něhož místní jméno Knířov vzniklo, se vykládá jako „člověk
s chmýřím na hlavě nebo bradě“.
Vyprávění o Nekmíři uzavřeme něčím temným a hlubokým. Nebude
to zpráva o tom, že na zámku straší (prý je to pravda), ale o
tom hrozném objevu, který se dostal do kroniky obce Nekmíř
v roce 1925: „Půda zdejší chová dosti velká ložiska černého
uhlí, které ale nemůže býti náležitě využitkováno, poněvadž
vzdálenost železniční trati je přílišná a dolování by se
nevyplácelo.“
Až jednou přijde energetická krize, budou doly v Nekmíři
vyloženou trefou do černého. To se tu bude také bojovat – o
pozemky, o ekologii a bůhví o co dalšího. Jedno je jisté: ať
to bude za sto, nebo tisíc let, vzpomínka na toho chlapíka,
který u Nekmíře s jedním okem přelstil obrovskou přesilu, bude
živá i nadále. Vždyť i on měl koneckonců černou minulost. Ale
ani jako loupežník si nevydobyl tolik slávy jako vojevůdce,
který do boje zapojil i rozhrkané trakaře.
Snímky Marek Janáč |