Číslo 1 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem a moderátorem.
Janem Krausem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Akademici v nové interpretaci

Galerie hlavního města Prahy představuje ve výstavních prostorách Městské knihovny pozapomenutý stylový fenomén, jakkoli pojem stylovosti je v tomto případě relativizován; zde nahlížené akademizující tendence prošly totiž od svého vzniku ve druhé polovině 19. století procesem silného výrazového rozmělňování. Výstavu s názvem Bytosti odnikud: Metamorfózy akademických principů v malbě 1. poloviny 20. století kurátorsky připravila Marie Rakušanová a zhlédnout ji lze do 1. února.

Jev, jejž výstava podchycuje, si v současnosti přirozeně vyžádal proměnu uměleckohistorických kritérií, neboť byl již několika generacemi – ať už po zásluze či pohříchu – ignorován. Až donedávna jsme totiž jaksi mimovolně akceptovali stávající, „pokrokový“ koncept kontinuity vývoje umění. Prvá polovina minulého století byla v tomto smyslu chápána jako širší modernistický rámec zahrnující v sobě posloupnou řadu jednotlivých „-ismů“. Že vedle nich koexistovaly i akademizující malířské tendence z dob minulých, bylo možno nazřít snad jen v soukromí: prostřednictvím donedávna (a snad i dosud) přežívajících interiérů původních středostavovských domácností s obrazovou výzdobou klasických formátů krajin, zátiší, dětských portrétů (dnes už téměř zcela vymizelých), a především malířských aktů.

Právě ženské akty také vytvářejí nejpočetnější žánrový soubor na této výstavě v množství až tíživém, prozrazujícím, že již v době jejich vzniku, tedy v éře paralelního rozmachu výrazových prostředků fotografie, byly chápány jako sémanticky nadbytečné až protismyslné. (Ostatně právě tato jejich výrazová „nedostatečnost“ se stala zástupným důvodem ke vzniku zde připomenutých, ve své době velmi populárních lascivních kresebných cyklů na ožehavé hranici karikatury a pornografie). Nejenom aktům, ale i podobiznám, zvláště ženským, svědčila tehdy hladkost akademické malby, její idealizující verismus, ale i sladkobolná sentimentalita.

Povahu těchto jen zdánlivě realistických tendencí lze na výstavě konfrontovat s rodícími se obrazovými formami tehdejší populární kultury. Vyprazdňování tradičních obsahů pojmů, jako je alegorie, personifikace a mytologie, je zde připomínáno v souvislosti s růstem obliby komerčních fotografií, ilustrací a selankovitých prvorepublikových českých filmů. S potřebami těchto žánrů je spjata sociální adorace především ženské nahoty; v předchozích stadiích akademismu, odvozeného od klasicismu, potažmo antiky, měl svou nezastupitelnou a ideově funkční hodnotu akt mužský (znovunalézající svou působnost v sokolském ideálu zdravé síly).

Přínosem výstavy je i podchycení proměny uměleckohistorického náhledu na výtvarné tendence, jež nastoupily po změně politického systému v naší zemi právě v polovině minulého století, tedy prolnutí konzervativního akademizujícího malířského výrazu do vyžádaných forem socialistického realismu, jenž se právě proto stal stylovou chimérou: zaštiťoval se pokrokem a vývojem, paradoxně však navazoval na ty nejkonzervativnější tendence. Však se také právě alegorie, bytostně spjatá s výtvarným klasicismem a poté s akademismem, objevila znovu v padesátých letech, nabita ideologicky agresivním obsahem.

Cílem této výstavy zajisté není akademismus v malířství kulturně rehabilitovat. Na modernisticky kritickém negativním hodnocení „salonní malby“ není dnes zapotřebí nic zásadního měnit. Ostatně samotné divákovo pobývání v prostředí „nebezpečného bezpečí“ potenciálního kýče mu snad, jaksi mimoděk, umožní zpětně ocenit potřebnost oné výtvarné revoluce, jež – paralelně k době vzniku těchto obrazů – učila diváky vidět, vnímat a cítit moderně.

Jaroslav Vanča, scenárista a pedagog FAMU



  Churchill nebo Ptahhotep?
  Jak to vidí Jaromír Štětina
 
   Dvacet tři hodin v podzemí

   Nalaďte si
 
   Divnopisci na cestě
   z Damašku do Nekmíře

  Téma