Slovenské (i české) umění U Zlatého prstenu

Galerie hlavního města Prahy věnovala modernímu slovenskému umění pozornost již v minulých letech, zatím však spíše jeho jednotlivým oborům, obdobím či jevům. Až devadesáté výročí vzniku Československa se stalo vhodnou příležitostí k prezentaci rozsáhlé a ucelené kolekce, počínajíc rokem 1960. V Domě U Zlatého prstenu v pražském Ungeltu jsou až do 22. února vystavena reprezentativní díla z majetku Galerie města Bratislavy a Prvé slovenské investičné skupiny a.s., nejdůležitější sbírky byvší neoficiální slovenské výtvarné scény.

Výstava nazvaná 1960 => súčasnosť je vlastně časosběrným ponorem do neznámých poloh slovenského umění, se kterými bylo možné se u nás až do roku 1990 setkávat téměř jen díky samizdatovým publikacím. Krátce nato došlo k rozpadu republiky a situace se – až na občasné tématické výstavy, jakou bylo například Umění akce v pražském Mánesu – nijak nezlepšila. Poněkud vágní povědomí o jménech neoficiálních slovenských tvůrců je tedy konečně proměněno ve tvářnost konkrétních děl. Zatímco do nadzemních pater galerie je situován chronologizující přehled těchto tendencí v kurátorském uchopení Zuzany Bartošové, její suterén hostí výběr aktuálního, výrazově rozrůzněného umění nejmladší generace (kurátor Ivan Jančár).

Vedle slovenských výtvarníků jsou na výstavě paralelně zastoupeni i čeští umělci, jejichž dílo spoluurčovalo výraz příslušného období (od Jiřího Balcara, Vladimíra Boudníka, Mikoláše Medka až po generaci postmoderních výtvarných strategií). Nejde o konfrontaci, ta by ostatně po letech postrádala smyslu, záměrem kurátorů bylo spíše upozornit na vzájemné ovlivňování jednotlivých projevů nezávislých, v případě akčního umění i undergroundových tvůrců (právě zde však není podchycen odpovídající přínos české strany). Oceníme tedy příznačná díla koryfejů neoficiálního slovenského umění, malířů Milana Paštéky a Rudolfa Fily, sochaře Vladimíra Kompánka, další vývojové etapy pak reprezentují Miloš Urbásek, Rudolf Sikora či Jana Želibská, jakož i někteří z protagonistů prvých slovenských performancí. Kurátoři tak vedou diváka cestou od informelu, pop-artu a nové figurace přes konstruktivismus k umění akčnímu, konceptuálnímu a postmodernímu, od Slováků k Čechům a nazpět…

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik



  Život na heslo
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Tulákův domov – celý svět

   Nalaďte si
 
   Návraty Vlastimila Harapese
  Pořiďte si