Rudolf Matys, publicista

Nová naděje pro gramotnost?

Čtenářská gramotnost (míníme jí schopnost rozumět textu a interpretovat jej), je považována v celé Evropě, a tedy i u nás, za základ skutečně kvalitního vzdělání. Ale už řadu let můžeme, bohužel, sledovat povážlivý pokles zájmu žákovské i studentské „veřejnosti“ o četbu vůbec (a o četbu beletrie zvlášť), a tento trend, podle letošního zjištění České školní inspekce nadále pokračuje. Každý čtvrtý středoškolák prý například dostatečně nerozumí textu, přiměřenému jeho věku, a jen každý třetí jej dokáže dobře interpretovat.

Pokud jde o školství, největší podíl odpovědnosti přebírá pochopitelně výuka českého jazyka a literatury. A v ní figuruje i takzvaná povinná četba, tedy soubor několika desítek knih, v němž přirozeně dominují nejvýznamnější díla české literatury. O tom, že si studenti skutečně toto penzum přečtou, si ovšem dovolím pochybovat, vždyť vím, jak se většinou rovnou shánějí po knížkách, obsahujících krátké obsahy těchto děl... Ostatně nejsou první: stačí si přece přečíst mnohou vzpomínku pozdějších velkých spisovatelů či literárních teoretiků, jak i pro ně byla povinná četba velmi málo přitažlivá, právě proto, že byla povinná.

Ale nebuďme pesimisty, právě Český rozhlas se rozhodl v téhle svízelné záležitosti našemu školství pomoci. Zkusil to s rozměrným projektem, nazvaným Čtenářský deník, v němž nabídl (hlavně studentům) ke stažení na formát mp3 několik desítek četeb na pokračování a pásem poezie, původně uváděných převážně na stanici Vltava, a to právě z děl, která patří do kolonky oné „povinné četby“. Valná většina z těchto nahrávek pochází z rozhlasového archivu a jejich interprety jsou ti největší mistři rozhlasového vypravěčství. Podrobné informace o tomto projektu Český rozhlas umístil na svůj internetový portál a pro větší přitažlivost pro mladou generaci na něj upozornil i plakáty s trochu groteskními kolážemi a marketingovými upoutávkami typu „vem Aloise (rozuměj Jiráska) na kolo“, „vem Boženu (rozuměj Němcovou) do metra“, s nimiž jsme se mohli donedávna setkávat na stěnách pražského metra...

O tom, jakou má projekt, který byl spuštěn na počátku tohoto školního roku, zpětnou vazbu, je možné se seznámit především na webu ČRo 3 – Vltava. Tam jsem s potěšením zjistil, že průběžně inovované zprávy o Čtenářském deníku jsou navštěvovány nikoli sice „masově“, ale celkem slušně (700 návštěvníků pravidelně každý týden – reakcí na jednotlivé tituly je až 80). Zajímavá je i diskuse o projektu jako o celku. Převažuje v ní jednoznačně pozitivní hodnocení, ovšem najdou se i celkem příznačné a víceméně očekávatelné výhrady („vadí mi uspávací hlasy“, „je to pro mne neužitečná činnost s malým efektem, ztráta času – radši se budu učit švédsky“). Za vysloveně kontraproduktivní, i když snad dobře míněný, však považuji jen jeden hlas: pocházel od kantora, který označil poslechy těchto nahrávek pro své studenty za povinné(!).

Suma sumárum: cítím v tom rozhlasovém počinu viditelný kousek dobré naděje pro budoucnost: snad skutečně bude mít zlepšení poslechové, „auditivní gramotnosti“ (taková přece taky existuje!) zpětný pozitivní vliv i na gramotnost čtenářskou. Měly by to být přece, přinejmenším do značné míry, spojité nádoby... Chce se mi tomu přinejmenším věřit.



  Život na heslo
  Jak to vidí Rudolf Křesťan
 
   Tulákův domov – celý svět

   Nalaďte si
 
   Návraty Vlastimila Harapese
  Pořiďte si