|
Život je hra, jednou komická, jindy tragická
Poslední filmy Woodyho Allena se sice podobají jako vejce
vejci, ale právě proto přitahují pozornost – tak jako se
těšíme na pointu již dobře známého vtipu, jemuž se předem
smějeme. Platí to rovněž pro snímek Melinda a Melinda, který v
úterý 3. února uvede Prima. Opět se jedná o dílo opírající se
o přemíru dialogů, opět je zaplňují postavy s neujasněnými
citovými vztahy a ustavičným hledáním ideální vztahové
konstelace. Odehrává se ve dvou základních rovinách: první je
rámové zakotvení, které představuje skupinka kamarádů
hodujících u stolu, druhá pak zhmotňuje jejich vyprávění,
točící se kolem otázky, zda je důležitější komedie nebo
tragédie.
Na
zvoleném příběhu mají být vyzkoušeny obě polohy, dokonce se
tak i začíná rozvíjet, neboť tatáž výchozí situace – příchod
nepozvané mladé ženy na rodinný večírek – může být při
zachování týchž atributů rozvíjena v různých žánrových
klíčích. Jenže další plynutí této „ilustrace“ se nepřiklání
ani k jedné hraničních možností, zdržuje se někde uprostřed,
takže přihlížíme převážně milostným trablům, které postavy
prožívají vážně až trýznivě, ale z nichž občas prosvitne
paprsek ironie či nečekaného paradoxu.
Název filmu Melinda a Melinda odkazuje k možným dvěma podobám
téže hrdinky, ovšem vyprávění výraznější rozdíly ruší, naopak
upřednostňuje jednorázové duchaplnosti. Třeba zastánce komedie
hájí názor, že malomyslnost, zoufalost a sebevražedné sklony
jsou ideálními komickými prvky. Zaznějí vtipné průpovídky, viz
postěžování jednoho z manželů, že jeho žena zná jen dvě
činnosti, nakupování a obědvání, čemuž se věnovaly již její
matka i babička. Ironizovány jsou leckteré módní směry,
kupříkladu padne zmínka o feministickém pamfletu nazvaném
Kastrační sonáta.
Allen, jenž se tentokrát spokojil jen s režírováním a před
kamerou se neobjeví, s chutí demaskuje obvyklou tklivě
melodramatickou výzbroj, kdy se postavy téměř na potkání
svěřují se svými traumaty. Hrdinové „ilustrovaného“ příběhu se
dopouštějí nedůstojných činů, pokradmu poslouchají za dveřmi a
oddávají se snění. Také Melinda musí projít mnoha milostnými
aférkami, než spočine v náručí odmrštěného manžela své
kamarádky, jenž ji nesměle okukoval od samého počátku, aniž se
odvážil cokoli naznačit.
Allen se opírá o méně známé herecké tváře, které mu však plní
každé pomyšlení. Radha Mitchellová, Will Ferrell, Chloe
Sevignyová, ti všichni se převtělili do postaviček leckdy
trapných, jindy dojemných, ale přesto stále hledajících své
místo v životě – i v citech.
Jan Jaroš, filmový publicista |