Číslo 6 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jaroslavem Šerých.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


Buen Camino, bratři poutníci!

Rozhlasová reportérka a spisovatelka Pavla Jazairiová se loni vrátila na „cestu hvězdy“, o jejíž španělské části vydala v Radioservisu úspěšnou knihu. Pro Týdeník Rozhlas připravila cyklus čtyř reportáží ze svého putování po francouzských stezkách vedoucích poutníky k hrobu svatého Jakuba v Santiagu da Compostela. Dnešní reportáž tvoří závěr celého cyklu.

Kostel v Nasbinals pochází z 12. století, vedou k němu vysoké žulové schody„Kupředu, sestro!“

Chceme dojít do městečka Nasbinals. Dvacet kilometrů není problém, ale prší. Vítr a déšť na cestě náhorní plošinou, přes rašeliniště.

Moje představy o cestě Francii se zatím nenaplnily. Čekala jsem stará města ozdobená románskou a gotickou architekturou, těšila jsem se na civilizaci, a zatím jen hory, drsný venkov.

Došli jsme z hospody na rozcestí čtyř cest. Už čtvrt století zde paní Marie pečuje o pocestné. Je vysoká, hubená, dobře naladěná a sama vaří. Uvnitř má teplo, z mokrých šatů stoupá pára a jídlo voní. Claire a Jean, s nimiž jsme se cestou seznámili, obědvají, zatímco čtyři Mariini psi vrčí na vetřelkyni Buggie, ale nic špatného se nestane. Přisedáme k nim a je to naposledy, co je vidíme. Už jsme se nepotkali – asi v Nasbinals skončili a vrátili se domů.

Když z hospody vycházíme, už neprší, ale leje. Cesta se změnila v potok, který nelze přeskočit. Boty plné vody, chatrné pláštěnky k ničemu, všechno je promáčené. Kalhoty se mi lepí na tělo a zuřím. Umiňuji si že vyzkoumám, jak se vrátit do Puy, kde naše pouť začala. Pojedeme, budeme mít pohodlí a cestou se třeba ještě někde zastavíme. Jiři mě poslouchá a neříká nic. Pak ještě potkáme mladého adepta mnišství, který s námi nedávno nocoval na faře. Hlasitě zdraví a velkým hlasem volá: „Jen kupředu, sestro! Jsme v rukou Božích!“ Posílám ho (v duchu) do všech pekel.

Asi šest kilometrů před Nasbinals je ubytovna. Mohli bychom si tu dát alespoň čaj. Vstoupíme tedy – teče z nás voda. Bílé prostřené stoly, křišťálové sklenky, starožitný nablýskaný nábytek a obsluha v livreji. Podle zdviženého obočí majitelky lze usoudit, že tady to na čaj nevypadá. Takže zpět batohy, pláštěnky. Zůstala po nás kaluž.

Konečně Nasbinals. V jedné ubytovně mají obsazeno – dorazila sem výprava mentálně retardovaných. Později jsme je potkali ještě jednou a dokonce jsme s nimi večeřeli u jednoho dlouhého stolu. Pochodují s dobrovolníky, etapy nejsou příliš dlouhé a ještě za nimi jede doprovodný vůz. Z poutě byli obrovsky nadšení!

V druhé, maličké zapařené ubytovně se suší další neznámí poutníci a s nimi ten protivný mnich. Ale hned vedle nacházíme levný hotýlek, v pokojíčku ustřední topení. Promokli jsme, všechno je promáčené, i věci v batohu. Zaběhnu nakoupit jídlo – sýry, paštiky, šunku, chléb, máslo, rajčata a ovšem víno. Najíme se v posteli. Ráno je všechno suché a přestalo pršet. A také jsem se v místním informačním středisku dozvěděla, jak obtížné a drahé je najít dopravu do Le Puy. S přestupem nám bude cesta dlouhá dvě stě kilometrů trvat dva dny. Nejlepší bude domluvit se s dopravci zavazadel – taxík je jen o něco málo dražší.

Kostel v Nasbinals pochází z 12. století, vedou k němu vysoké žulové schody. Uvnitř jsou staré barevné vitráže a nápisy v místním jazyce „oc“ – něco mezi starofrancouzštinou a latinou.

Čeká nás cesta do Aubracu. Ještě nevíme, jak bude dramatická.

Temný Aubrac

Náhorní plošina Aubrac – nejvyšší bod přes 1400 metrů, pět obyvatel na kilometr čtvereční.

Aubrac je strašidelné, temné, vlhké místo...Jdeme vřesovišti a zase prší. Holá krajina, jen občas shluky mechem porostlých dubů a buků. Pastviny jsou ohraničené ostnatým drátem. Na mnoha místech leží sníh, tam, kde roztál, vypučely malé bílé ocúny, rozkvetly žluté narcisy – záplavy narcisů. Mokřiny, nesčetné potoky. Všude teče voda. Ztratili jsme značku. Bloudíme mezi stromy, vyhýbáme se vodě. Cesta náhle končí u hluboké louže. Kam dál? Naštěstí stopy ve sněhu vedou do kopce. Padá mlha, ale stopy jsou zřetelné a nahoře na dřevěnému sloupu svítí žlutá značka svatojakubské cesty. Co by se stalo, kdybychom ji nenašli? Pusto, prázdno, nikde nikdo, jen v dálce se rýsuje kamenná usedlost. Kdo ví zda jsou tam lidé.

Na zdejší pastviny přicházejí krávy až 25. května. Jejich cesta – někdy dlouhá až šedesát kilometrů – je událost pro celý kraj. Stádo vedou nejlepší dojnice se staršími telaty, ověnčené a ozdobené barevnými pentlemi. Ujdou tři a půl až pět kilometrů za hodinu (jako my).

Krávy z Aubracu jsou neobyčejné krasavice. Rudohnědé s obrovskými rohy, oči černě obkroužené, jako nalíčené. Mluví se o nich s velkým uznáním. Jsou prý výborné matky, aubracká kráva nechá tele pít i ve volné přírodě. Jsou skromné, dobře snášejí nevlídné počasí i nedostatek stravy. A jsou vyzkoušené. Na zdejších pastvinách se toto plemeno chvá od nepaměti – o sýru vyrobeném z mléka aubrackých krav se zmiňuje už Plinius starší.

Roku 1900 bylo na náhorních plošinách spočítáno na tři sta kolib, roku 1950 se tu páslo 350 tisíc krav. Od té doby ubylo dobytka, ubylo kolib. Práce v nich byla těžká – od května do řijna žili dva tři muži o samotě, za úsvitu dojili krávy a pak v místnostech napůl pohřbených do země vyráběli sýr. Dnes se krávy ve větším počtu posílají na jatka – do Itálie (v průměru 800 eur za větší tele), sýr se už povětšinou ručně nevyrábí.

V dáli se ukázala věž, vysoká, strohá a šedá. Zvonilo se na ni za mlhy, za bouře, aby ubohý poutník zmítaný na plošině větry nabyl naděje a vydal se za zvukem zvonu. Mnoho jich nedošlo.

Saint Chely má všechny náležitosti historického sídlaVěž patří k budově kláštera – je kamenný, strohý a šedý jako všechny stavby v tomto kraji. A také velmi proslavený.

Roku 1120, při návratu z Compostely, unikl na výšinách Aubracu hrabě (comte) Adalard loupežníkům. Považoval to za zázrak a jako vděk se na místě záchrany rozhodl založit poutnický útulek.

Na jižní stráni, ve výšce 1307 metrů, nechal postavit kostel, klášter, hospic a vytýčit místo pro hřbitov.

Klášter vedli bratři z řádu svatého Augustina. Každý z nich měl své místo, svou práci. Jeden pečoval o ubytovnu, druhý o šatstvo, jiný byl kostelníkem, jiný učitelem zpěvu, další pečovali o nemocné. Bratři si volili představeného, který měl v této funkci zůstat celý život.

Níže postavení pak vykonávali podřadnější práce, ale všichni skládali slib chudoby, poslušnosti a čistoty. Bratřím v jejich díle pomáhaly milosrdné sestry, rytíři z okolí dbali na bezpečnost poutníků.

Každý poutník zde byl vítán, každého uvítal představený osobně a podal mu vodu, aby si umyl ruce. Bratři a sestry poté poutníkovi omyli nohy, vyprali mu šaty, dali mu najíst, napít a uložili ho do čistého lůžka. Pro nemocné vyhradili zvláštní budovu, kde trpící dostal lepší jídlo, lůžko, k tomu osvětlení a přítomost kněze. Nemocný mohl zůstat neomezeně dlouho i se svým doprovodem. Mnoho poutníků zde také zemřelo a bylo pohřbeno.

Aubrac je strašidelné, temné, vlhké místo. Na čaj jsme šli do nové restaurace, celé ze skla, odkud je vidět daleko do kraje. V létě prý všechno kvete.

Biskupský aligot

Jak cesta ztrácí výšku, květů přibývá – petrklíče, fialky i divoké orchideje, až do Saint Chely.

Na jednom domě v ulice Tralfour je tento nápis: „Dělej ve svém životě to, čeho v hodině smrti budeš litovat, že jsi neudělal.“ Saint Chely, středověké opevněné městečko, má všechny náležitosti historického sídla: velký gotický kostel, most poutníků, funkční mlýn, hospic a mnoho hrázděných domů. Ulice Tralfour byla až do poloviny minulého století obsazena krámy – pekař, řezník, mlékař, švec. A na náměstí se každoročně koná výroční trh s přehlídkou nejkrásnějších kusů dobytka.

Most poutníků v Saint ChelyV Saint Chely je i nová čtvrť, kterou si po návratu z Paříže vystavěli navrátilci. Byli to místní chudí, kteří na počátku 19. století odjeli do Paříže za praci. Vydělali peníze a do rodného kraje přivezli tehdy moderní architekturu.

V Saint Chely jsme ochutnali místní specialitu: aligot. K tomuto skromnému jídlu se váže pověst. Roku 590 se v městě Aubrac setkali biskupové ze tří krajů (Auvergne, Rouergue a Gévaudan), aby rozhodli o manželské při mezi králem Eulaliem a jeho manželkou Tétradiou. Sešli se na křižovatce cest a každý z nich si přivezl proviant: brambory, sýr, máslo a mléko, také česnek a sůl. Po vzrušené diskuzi na čerstvém horském vzduchu biskupům vytrávilo, zašli tedy do místní salaše a požádali pastýře, ať jim připraví jídlo. Pastýř neuměl vařit, a tak jednoduše smíchal to, co měl po ruce. Rozvařil brambory a do nich rozkrájel sýr i česnek, vložil máslo, nalil mléko. Biskupové si na jídle tak pochutnali, že každý z nich chtěl poslední sousto odnést s sebou. Bezpochyby proto, aby inspirovali své kuchaře. Zabořili tedy lžíci do hrnce, ale vychladlá kaše držela tak urputně, že nebylo možné ji nabrat. Z toho biskupové pochopili, že jídlo musí být snězeno na místě a za tepla.

Zbývalo pokrm pojmenovat. S ohledem na česnek (ail) dostal jméno ailligot, odtud „aligot“ – bramborová kaše, velmi lahodná, neboť použitý sýr je z mléka těch krásných aubrackých krav.

Na této kulinární notě mohu své reportáže z svatojakubského putování po Francii uzavřít. Cesta, jak si čtenář domyslí, pokračuje. Jak? Nejlépe, aby si to na vlastní nohy každý zjistil sám.

Poutníci na svatojakubské cestě mají nejen své turistické značky a ubytovny, ale také vlastní pozdrav.

Tak tedy Buen Camino!

Pavla Jazairiová, spisovatelka a publicistka

Snímky Jiří Hůla



  Co potřebujeme nejvíc
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak na Xindla X

   Pořiďte si
 
   Umění pro všední den
   Navštivte