Číslo 6 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s výtvarníkem.
Jaroslavem Šerých.

 

 

 

 

 

 



Jiřina Šiklová, socioložka

Palachův čin v běhu času

Vzpomínat znamená zpomalit běh času. A také uvědomit si souvislosti, které jsme třeba dříve ani neviděli.

Dle zápisů ve vysokoškolském indexu navštěvoval Jan Palach na podzim roku 1968 také moje přednášky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Nepamatuji se na něj. Ale když se upálil, měla jsem již malé děti a dovedla jsem si představit bolest jeho maminky. Opakovaně jsem se sama sebe ptala, zda matčino vědomí, že se její syn stal všemi uznávaným hrdinou, zmírnilo její bolest. Napsala jsem tehdy článek s názvem Zoufalý čin nad slovy k zoufání a dovolávala se v něm filozofa Emanuela Rádla a jeho úvah o tom, že hodnotu činu spoluvytváří i to, jaký smysl mu dáme, co si z něj připomínáme.

Paradoxně jsem vítala i všechny spory kolem Palachova hrobu na Olšanech, bezmocnost Státní bezpečnosti tváří v tvář desítkám svíček, které tam denně lidi kladli. Jan Palach režim znepokojoval natolik, že jeho hrob zničili a jeho tělo tajně spálili. Vadil i po smrti. Měla jsem z toho radost. Tak přece jen měla jeho oběť smysl – snad to tak vnímala i jeho nešťastná maminka.

Následovala dlouhá léta zapomnění a mnozí z těch, kterým Palachův čin zůstal v mysli, opakovali, že tento „bůčkový národ“ není jeho oběti hoden. Až v lednu 1989 svolala skupina lidí, které se dnes až pohrdlivě říkává „disidenti“, veřejné setkání k připomenutí jeho památky, a najednou se ten mlčenlivý a zdánlivě nevděčný a zbabělý národ rozpomenul a pohnul. Lidé se denně scházeli na Václavském náměstí, denně se nechávali rozhánět kluky v uniformách SNB s bílými helmami a bílými obušky v rukách a opakovanými střety uctívali toho, o kterém lidi dvacet let „nevěděli“. A na úmrtí studenta filozofické fakulty si vzpomněli i zahraniční reportéři a zpravodajové.

Taky jsem tehdy na Václavák chodila, dokonce jsem do těch bojůvek s esenbáky posílala i vlastní děti a zase jsem – paradoxně – měla z těch bitek radost. Ne pro senzaci, kterou to budilo v zahraničním tisku, ani ne pro zranění, která tam mladí lidé utržili, ale proto, že jsem vzpomínala na toho našeho studenta Palacha a jeho maminku. Teprve po dvaceti letech se dočkal toho, že jeho skutek lidi oslovil a oni si uvědomili své ponížení. V duchu jsem mu děkovala a říkala si, jaká je škoda, že se toho nedožil.

Vím, je to paradox. Osloví-li někdo svojí dobrovolnou smrtí následující generace, nemůže to vnímat. Tak alespoň my, co jsme přežili, si uvědomme, že dobu vždy profiluje čin skupiny, minority, jedinců, kteří dávají té hmotě či, chcete-li, mase určitý tvar, jejž ostatní vnímají jako smysl a význam. Platilo to v době upálení Jana Palacha stejně jako dvacet let poté – a podobný význam to má i dnes, kdy od Palachovy smrti uplynuly už čtyři desítky let. A bude to nadále platit i pro všechny matky, které bezmocně a v bolesti sledují počínání svých dětí.



  Co potřebujeme nejvíc
  Jak to vidí Petr Koudelka
 
   Jak na Xindla X

   Pořiďte si
 
   Umění pro všední den
   Navštivte