O vážně míněném pokusu

Vlastně je to paradox: vážně míněné dramatické pokusy o se-riózní reflexi reality, které navíc neskrývají umělecké ambice tvůrců, se stávají terčem kritické reflexe daleko častěji, než běžný spotřební šunt. Podobná praxe však má svou logiku. Právě v jejich případě bývá profesní nedostatečnost nápadnější a svým způsobem i smutnější. Čerstvým příkladem propasti mezi tvůrčí ctižádostí a výsledkem se stal „milostný příběh z komunity ‚novodobých otroků‘, ukrajinských dělníků“ scenáristy Martina Ryšavého a režiséra Jaroslava Brabce. Pod názvem Aljona ho v premiéře uvedla Česká televize druhou únorovou neděli večer.

Na rozdíl od řady televizních a filmových dramat, u nichž je proklamovaná vazba na současnost pouhou volně zaměnitelnou kulisou, jsou osudy mnohých gastarbeitrů z Východu autentickým současným dramatem. Doma bída, nezaměstnanost, dluhy, ztráta perspektivy, touha vydělat peníze a zajistit dětem lepší budoucnost; v Čechách nedůstojné životní podmínky na hraně ilegality a zločinu, bezskrupulózní odírání ze strany šéfů a různých mafií, práce hluboko pod úrovní vlastního vzdělání a kvalifikace, alkoholismus. To vše všichni dobře známe z tisku i mnoha televizních reportáží.

Patrně ještě lépe a zevrubněji zná konkrétní nevolnické praktiky a osudy i Martin Ryšavý. Jako východisko věrohodného uměleckého svědectví je podobná obeznámenost s fakty k nezaplacení. Horší je, stane-li se z východiska obsah, a místo tvůrčí selekce převládne v autorovi pocit, že vše, co ví, musí zdokumentovat a názorně předvést divákovi. Přesně to se „přihodilo“ Martinu Ryšavému při psaní scénáře Aljony. Místo strhujícího dramatu zhotovil jakýsi názorný přehled všech výše zmíněných problémů. Podobě popisného výčtu v duchu hesla „co se všechno může stát“ dokonce odpovídá i fabulovaná složka příběhu, v níž se vše děje výhradně z vůle autora – od milostných peripetií přes opravu domu, fingovanou svatbu či setkání s kolegou až po gangsterské a opilecké scény. A v neposlední řadě i nezapomenutelné tragické finále, ve kterém hrdina s prostřeleným břichem sám odřídí téměř osm set kilometrů z Prahy do Užhorodu...

Poznávacím znamením pokusů o serióznost bývá pečlivá režie a poctivé herecké výkony. Obojí lze v potřebné míře nalézt v přístupu režiséra Jaroslava Brabce a většiny zúčastněných herců. Zejména setkání s nezvykle autenticky prožitým herectvím Andreje Bestčastneho, Valerie Beliasavy a dalších hostů z Ukrajiny, bylo oživením přesahujícím rozměr jednoho televizního filmu. S předlohou formálně připomínající hraný dokument, ve kterém typizované postavy demonstrují teze, si však neporadili ani oni, ani nadstandardně věrohodní Blanka Bohdanová a Vladimír Dlouhý. Bohužel.

Jan Svačina, publicista



  Třicet korun
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Svatý Václav – kult a mýtus

   Navštivte
 
   Náhody Miroslava Zikmunda
   Téma