Čeští skladatelé ve světě a světu

Zázemí pro svou tvorbu našel mladý český skladatel Kryštof Mařatka v PařížiČeští skladatelé hledali uplatnění za hranicemi odjakživa. Důvody jejich odchodu se v průběhu času proměňují a ač se to může zdát zarážející, přetrvávají i téměř dvacet let po pádu komunismu. Zatímco za emigrací Karla Husy (1921) a Petra Kotíka (1942) lze jednoznačně vidět proměny politické situace v naší zemi, dva představitelé mladší generace, Kryštof Mařatka (1972) a Ondřej Adámek (1979), kteří přesídlili do Paříže teprve v nedávných letech, byli motivování nejspíše bohatým kulturním děním města a pevným zázemím, které provozování soudobé hudby ve Franci má.

Hudební fórum, pravidelný pořad stanice Vltava věnovaný zejména soudobé hudbě, bude od 23. do 26. února zaměřeno právě na tvorbu českých skladatelů žijících v zahraničí. Od Karla Husy, který žije od padesátých let minulého století ve Spojených státech, zazní v pondělí 23. února Druhá klavírní sonáta. V jejím sousedství se pak Dantem inspirovanou skladbou představí u nás málo známý americký skladatel Charles Wuorinen.

V úterý 24. února zazní vedle Tří koncertantních vět pro čtyři violoncella Kryštofa Mařatky také Flétnový koncert jedné z nejznámějších skladatelek současnosti – Finky Kaiji Saariaho, která podobně jako Mařatka odešla ze své rodné země a usadila se ve Francii. Nejmladší z vybraných autorů, Ondřej Adámek, bude zastoupen skladbou Rapid Eye Movemenst.

Středeční vydání pořadu (25. února) uzavře Color, rozlehlá orchestrální partitura Marca-André Dalbavieho, u nějž Adámek na Pařížské konzervatoři studoval orchestraci. A závěrečný pořad (26. února) bude věnován Petru Kotíkovi. Ve skladbě Intagreted Solos III se nejprve představí jako skladatel a flétnista, coby dirigent následně uvede skladbu Martina Smolky nazvanou Ach, mé milé c moll.

Josef Třeštík, redaktor ČRo 3 – Vltava



  Třicet korun
  Jak to vidí Ivan Klíma
 
   Svatý Václav – kult a mýtus

   Navštivte
 
   Náhody Miroslava Zikmunda
   Téma