Číslo 10 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s producentem.
Čestmírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 




Co si počít, když nás pálí dobré bydlo

V Ostře sledovaných vlacích nahradilo hrubozrnnou karikaturu pochopení, že i ve vypjatých dobách lidé žili úplně obyčejněSpolupráce Petra Jarchovského a Jana Hřebejka, scenáristy a režiséra, připomíná dobře namazané soustrojí chrlící jeden film za druhým. Jsou to díla vesměs divácky úspěšná, vyprávěná fortelně, se smyslem pro výstižný postřeh i paradoxní pointu, ohmatávají nedávná údobí i současnost. Avšak stále opakují tentýž hladivý, hořce úsměvný pohled. Platí to rovněž pro Medvídka. A divák se musí rozhodnout, zda taková sázka na jistotu je počínání dobré nebo špatné. Film uvede v televizní premiéře v sobotu 7. března televize Nova.

Medvídek rozehrává vzájemně se proplétající příhody několika manželských dvojic, vesměs všední a záměrně zbanalizované, obtáčené jednak kolem pevnosti vztahu, jednak kolem seberealizace – zvláště u žen. Dějově se odvíjí od mužských figur, které vytvářejí jakýsi jednotící tmel. Jsou to někdejší spolužáci (Ivan Trojan, Jiří Macháček, Roman Luknár), kteří s různou profesní úspěšností i rozdílně utvářeným rodinným zázemím dospěli za práh středního věku. Jeden se uchytil v diplomatických službách, druhý pracuje jako vyhledávaný gynekolog, další provozuje galerii.

Jarchovský a Hřebejk se dotýkají dneška: prohmatávají nespokojenost lidí hmotně sice zabezpečených, ale přesto frustrovaných a vzájemně se odcizujících, pokradmu a bezcílně hledajících něco jiného. Snad si naplnili svou vizi sebeuplatnění, avšak v partnerském soužití procházejí nejrůznějšími karamboly. Reagují na to různě – od mlčenlivé smířlivosti přes zlehčování manželčina či partnerčina rozhodnutí až k nevěrám. Zatímco muži se ohebně smiřují se vzniklou situací, tápajícím ženám (Tatiana Vilhelmová, Aňa Geislerová, Klára Issová) se životní dráha narovná, až když úspěšně zprovozní zanedbanou cukrárnu – i s nabídkou úžasné pochoutky zvané Medvídek.

Autoři se pokoušejí dospět k jakémusi zrcadlově provázanému mužsko-ženskému pohledu, zjišťují, jak jsou tytéž podněty různě vnímány: třeba jak je nakládáno s důvěrným tajemstvím, jak rozdílně je vnímána seberealizace. Dokáží si pohrát s drobnostmi, dovedou rozkreslit zdánlivě nedůležitou figuru: například chorobná bázlivost u jedné z hlavních hrdinek, zabraňující jí odpoutat se na veřejnosti od osob důvěrně jí známých, se osamostatňuje do svébytné pobočné linie. To všechno Medvídka obohacuje, vyvazuje z tenat klišé, do nichž jindy upadá. Lze k němu vznášet všeliké výhrady, avšak od jalovosti jiných zdejších produktů (nejnověji Líbáš jako bůh) se nebetyčně liší.

Jan Jaroš, filmový kritik


Petr Koudelka
  Jistě, pane premiére!
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Jan Svačina
   O hercích a jejich publiku

   Televizní glosář
  Bittovky a jazz
   Bittovky a jazz
   Pořiďte si