Číslo 10 / 2009.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s producentem.
Čestmírem Kopeckým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tanec ve výtvarném umění

Tematicky neobvyklou výstavu uspořádala v současné době Sbírka starého umění Národní galerie v prostorách Valdštejnské jízdárny pod názvem Tance a slavnosti 16.–18. století. Výtvarné reflexe tance v období novověku jsou totiž takto velkoryse nazřeny vůbec poprvé a jeho zasazení do ikonografického kontextu je dosud málo probádanou kapitolou dějin umění. A přitom zvolená období od renesance až po baroko a rokoko patří mezi nejatraktivnější nejen z hlediska vývoje motivu tance v umění, ale i tance samého.

Autorka a zároveň kurátorka výstavy Andrea Rousová nejenže vycházela z velice obšírné literatury, ale oslovila i odborníky z jiných oborů, především muzikology a historiky tance, ale i teatrology a etnografy. Jakkoli vymezení výstavního projektu může budit pocit jisté vnějškovosti záměru, zastoupená díla dokládají, že se taneční umění stalo i jejich vnitřním námětem: umělci skrze ně dokázali ztvárnit čas, rytmus, ba i tón, tedy prvky v prvém plánu výtvarného díla zdánlivě nezachytitelné. V rámci kulturně antropologických studií se badatelským tématem staly i jednotlivě zachycená gesta a výrazy, stejně jako ikonografie tance.

Simon Troger: Tančící stařecCílem výstavní koncepce je upozornit diváka i na dobové vnímání tance, který hrál v tehdejší společnosti podstatně větší roli než dnes (a to navzdory jeho současnému umělému mediálnímu oživení v podobě Stardance). Tanec byl totiž nedílnou součástí tehdejší kultury, jakož i důležitým komunikačním projevem společnosti, zastoupeným ve všech sociálních vrstvách (a to navzdory hlasům dobových mravokárců, jež pobuřovala blízkost těl tanečníků, ostatně jediný tehdy akceptovatelný veřejný tělesný kontakt obou pohlaví). V různých sociálních prostředích nabyl tanec specifických podob, a stal se tak i jedním z ukazatelů postavení jedince v rámci společenské hierarchie. Tanec šlechtických vrstev byl ikonograficky spojován se symbolikou neřestné Venuše, zatímco tanec v lidovém prostředí byl chápán v jiném kontextu: jako alegorie bláznovství. Průběžným ikonografickým tématem se rovněž stala hlubinná symbolika „tanců smrti“. V renesanci pohyb tanečníků dokonce alegorizoval pohyb planet, v baroku se zase stal konotační připomínkou tanců pastorálních. Zatímco dvorské tance souvisely především s maškarními plesy a tanečními vystoupeními při divadelních představeních, tance lidové zůstaly spjaty s venkovskými posvíceními a svatebními hostinami.

Výstava zahrnuje ohromnou šíři rozmanitého výtvarného materiálu, jenž zachycuje tanec v jeho různých typech a formách. Vedle obrazů a soch je zde zastoupena i grafika, sklo a porcelán, ale i předměty z oboru uměleckého řemesla: především vějíře a hudební nástroje včetně příznačných pošetek – „kapesních“ housliček tanečních mistrů.

Zatímco těžiště výstavy, expozici ve Valdštejnském paláci, lze navštívit do 3. května, menší doprovodná výstava s názvem Smím prosit? v grafickém kabinetu stálé expozice Národní galerie ve Schwarzenberském paláci potrvá jen do 16. dubna.

Jaroslav Vanča, scenárista a výtvarný kritik


Petr Koudelka
  Jistě, pane premiére!
  Jak to vidí Petr Koudelka
  Jan Svačina
   O hercích a jejich publiku

   Televizní glosář
  Bittovky a jazz
   Bittovky a jazz
   Pořiďte si